PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mikroiktisat Teorisi IIECON 208223 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Tam rekabet piyasalarının özelliklerini açıklayabilir; tam rekabetin denge durumlarını türetebilir ve grafik üzerinde gösterebilir; tam rekabetin neden yararlı bir idealleştirme olduğunu izah edebilir.
2. Tekel modelini açıklayabilir; tekelin denge durumlarını türetebilir ve grafik üzerinde gösterebilir; tekelin neden sosyal olarak etkinsiz olduğunu açıklayabilir ve gösterebilir.
3. Fiyat farklılaştırmasını anlar; üç farklı fiyat farklılaştırması için tekelin denge durumlarını türetebilir ve grafik üzerinde gösterebilir.
4. Tekelci rekabet piyasalarının özelliklerini anlatabilir; tekelci rekabet piyasalarında fiyat ve üretimin nasıl belirlendiğini açıklayabilir ve gösterebilir.
5. Nash dengesi kavramını tanımlayabilir ve açıklayabilir; eş zamanlı ve ardıl hareketli oyunlarda dengeyi bulabilir.
6. Temel oligopol modellerini açıklayabilir (Cournot, Bertrand, Stackelberg, Fiyat Liderliği ve İşbirliği). Bu modellerin denge sonuçlarını türetebilir, karşılaştırabilir ve farklarını açıklayabilir.
7. Tüketicilerin ve firmaların genel dengedeki davranışlarını anlar; birinci ve ikinci temel refah teoremlerini ve aralarındaki farkları açıklayabilir; bu teoremlerin sonuçlarını ve refah maksimizasyonu ile ilişkisini kavrar.
8. Dışsallık ve kamu malları kavramlarını tanımlar ve açıklar; bu iki sorunu hafifletmek için önerilen çözümleri izah edebilir.
9. Asimetrik bilgi kavramını tanımlar ve asimetrik bilgi ile ilişkili iki problem olan ters seçim ve ahlaki tehlike arasında ayrım yapabilir; bu iki sorunu hafifletecek önerileri açıklayabilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İki dönemlik orta seviyeli mikro iktisat teorisi dersinin ikinci kısmı olan bu derste, tam rekabet, tekel ve tekelde fiyat farklılaştırması, tekelci rekabet, oyun teorisinin temel kavramları, oligopol teorileri, faktör piyasaları, genel denge analizi ve refah ekonomisi, dışsallıklar, kamu malları ve asimetrik bilgi konuları kapsanmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin, ChatGPT ve Copilot gibi üretken yapay zeka araçlarını, problem çözme konusunda rehberlik almak, kendi çözümlerini yapay zeka tarafından üretilen yanıtlarla karşılaştırmak ve hatalarını tespit etmek için çözümleri adım adım analiz etmek amacıyla kullanmaları teşvik edilecektir. Bu uygulama öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirecektir. Yapay zeka öğrenme sürecinde değerli bir destek aracı olarak hizmet etse de, öğrencilerin üretilen çıktıları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri ve bağımsız analitik düşünme yetilerini güçlendirmeleri teşvik edilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tam Rekabet
2Rekabetçi Modelin Bazı Uygulamaları: Tüketici Artığı, Üretici Artığı, Vergiler, Tarifeler, Kotalar ve Diğer Politikalar
3Tekel ve Tekelin Refah Sonuçları
4Tekelde Fiyat Farklılaştırması
5Tekelci Rekabet
6Oyun Teorisinin Temel Kavramları
7Ara Sınav
8Oligopol Teorileri: Cournot ve Bertrand Modelleri
9Oligopol Teorileri: Stackelberg, Fiyat Liderliği ve İşbirliği Modelleri
10Faktör Piyasaları
11Genel Denge Teorisi ve Refah Ekonomisi
12Dışsallıklar
13Kamu Malları
14Asimetrik Bilgi
 
Kaynaklar:
1. Varian, H. R. (2014), Intermediate Microeconomics with Calculus, W.W. Norton & Company. 2. Bergstrom, T. C. ve H. R. Varian (2014), Workouts in Intermediate Microeconomics, W.W. Norton & Company.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Nicholson, W. ve C. M. Snyder (2017), Microeconomic Theory: Basic Principles and Extensions, 12th edition, Cengage Learning. 2. Besanko, D. A. ve R. R. Braeutigam (2014), Microeconomics, 5th edition, John Wiley & Sons. 3. Gravelle, H. ve R. Rees (2004), Microeconomics, 3rd edition, Pearson Education. 4. Pindyck, R. S. ve D. L. Rubinfeld (2018), Microeconomics, 9th edition, Pearson Education.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%50
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar.4
2İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının  önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur.3
3Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur.2
4İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası  yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur.2
5İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur.4
6Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur.1
7Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir.3
8Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır.4
9Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir.3
10İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.2
11Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.4
12İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur.3
13Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir.4
14Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir.1