Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Doktora Yeterlilik Çalışmaları ve Sınavı | ARCH 696 | 6 | 4 | 0 + 0 | 0 | 30,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Alanıyla ilgili ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bütüncül bir şekilde analiz etme becerisi. |
2. Alanındaki bilimsel gelişmeleri takip etme ve sentezleyerek yorumlama becerisi. |
3. Bilimsel düşünce sistematiğine uygun şekilde akademik problem çözebilme becerisi. |
4. Doktora düzeyinde bilimsel araştırma ve yazma yeterliği gösterebilme. |
5. Yeterlik sınavının yazılı ve sözlü aşamalarını başarıyla tamamlayabilme. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Mimarlık Doktora Programı kapsamındaki Doktora Yeterlik Sınavı ve Doktora Yeterlik Sınavı çalışmalarını içermektedir. Kredisiz, zorunlu bir ders olarak uygulanmaktadır. Derslerini ve seminerini tamamlamış, ve tez konusu onaylanmış olan doktora öğrencilerinin araştırma alanları konusundaki bilgilerinin ve araştırma alanlarındaki bir konuda danışmanları rehberliğinde yürüttükleri araştırma çalışmasının ve bu araştırma çalışmasının sonuçlarının bir sınav jürisi önünde yazılı ve sözlü bır sınavla değerlendirilmesini kapsar. Doktora Yeterlik süreci şu aşamaları içerir:
• Alan yazınına yönelik kapsamlı okuma ve analiz çalışmaları
• Kuramsal ve yöntemsel konuların derinlemesine incelenmesi
• Sınav komitesi tarafından belirlenen kapsam çerçevesinde yazılı sınava hazırlık
• Yazılı sınav sonrası sözlü savunma hazırlığı
• Başarılı olunduğu takdirde doktora tez önerisine geçiş süreci |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yeterlik süreci hakkında genel bilgilendirme |
2 | Alan yazınına dayalı okuma ve analiz çalışmaları |
3 | Alan yazınına dayalı okuma ve analiz çalışmaları |
4 | Alan yazınına dayalı okuma ve analiz çalışmaları |
5 | Kuramsal çerçevelerin gözden geçirilmesi |
6 | Güncel araştırma ve metodolojik yaklaşımların karşılaştırmalı ve eleştirel analizi |
7 | Güncel araştırma ve metodolojik yaklaşımların karşılaştırmalı ve eleştirel analizi |
8 | Araştırma soruları ve hipotezlerin geliştirilmesi |
9 | Örnek sınav soruları çözümü ve değerlendirme |
10 | Örnek sınav soruları çözümü ve değerlendirme |
11 | Yazılı sınav uygulaması ve danışmanla değerlendirme |
12 | Yazılı sınav uygulaması ve danışmanla değerlendirme |
13 | Sözlü sınav hazırlık sunumları |
14 | Sözlü sınav provası ve bireysel geri bildirimler |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
• Alanla ilgili temel kitaplar ve güncel makaleler
• Daha önceki yeterlik sınav soruları
• Danışman tarafından önerilecek kaynaklar
• YÖK Tez Merkezi'nden seçilen doktora tez örnekleri |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
• Bireysel araştırma ve çalışma
• Danışmanlık oturumları
• Soru çözümü ve sunum çalışmaları
• Eleştirel okuma ve raporlama |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Doktora yeterlik sınavı (sözlü) | 1 | %50 |
Doktora yeterlik sınavı (yazılı) | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 3 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 3 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 3 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 2 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 3 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 2 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 4 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 4 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 2 |