PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Doktora Yeterlilik Çalışmaları ve SınavıARCH 696640 + 0030,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Alanıyla ilgili ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bütüncül bir şekilde analiz etme becerisi.
2. Alanındaki bilimsel gelişmeleri takip etme ve sentezleyerek yorumlama becerisi.
3. Bilimsel düşünce sistematiğine uygun şekilde akademik problem çözebilme becerisi.
4. Doktora düzeyinde bilimsel araştırma ve yazma yeterliği gösterebilme.
5. Yeterlik sınavının yazılı ve sözlü aşamalarını başarıyla tamamlayabilme.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, Mimarlık Doktora Programı kapsamındaki Doktora Yeterlik Sınavı ve Doktora Yeterlik Sınavı çalışmalarını içermektedir. Kredisiz, zorunlu bir ders olarak uygulanmaktadır. Derslerini ve seminerini tamamlamış, ve tez konusu onaylanmış olan doktora öğrencilerinin araştırma alanları konusundaki bilgilerinin ve araştırma alanlarındaki bir konuda danışmanları rehberliğinde yürüttükleri araştırma çalışmasının ve bu araştırma çalışmasının sonuçlarının bir sınav jürisi önünde yazılı ve sözlü bır sınavla değerlendirilmesini kapsar. Doktora Yeterlik süreci şu aşamaları içerir: • Alan yazınına yönelik kapsamlı okuma ve analiz çalışmaları • Kuramsal ve yöntemsel konuların derinlemesine incelenmesi • Sınav komitesi tarafından belirlenen kapsam çerçevesinde yazılı sınava hazırlık • Yazılı sınav sonrası sözlü savunma hazırlığı • Başarılı olunduğu takdirde doktora tez önerisine geçiş süreci
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Yeterlik süreci hakkında genel bilgilendirme
2Alan yazınına dayalı okuma ve analiz çalışmaları
3Alan yazınına dayalı okuma ve analiz çalışmaları
4Alan yazınına dayalı okuma ve analiz çalışmaları
5Kuramsal çerçevelerin gözden geçirilmesi
6Güncel araştırma ve metodolojik yaklaşımların karşılaştırmalı ve eleştirel analizi
7Güncel araştırma ve metodolojik yaklaşımların karşılaştırmalı ve eleştirel analizi
8Araştırma soruları ve hipotezlerin geliştirilmesi
9Örnek sınav soruları çözümü ve değerlendirme
10Örnek sınav soruları çözümü ve değerlendirme
11Yazılı sınav uygulaması ve danışmanla değerlendirme
12Yazılı sınav uygulaması ve danışmanla değerlendirme
13Sözlü sınav hazırlık sunumları
14Sözlü sınav provası ve bireysel geri bildirimler
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
• Alanla ilgili temel kitaplar ve güncel makaleler • Daha önceki yeterlik sınav soruları • Danışman tarafından önerilecek kaynaklar • YÖK Tez Merkezi'nden seçilen doktora tez örnekleri
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
• Bireysel araştırma ve çalışma • Danışmanlık oturumları • Soru çözümü ve sunum çalışmaları • Eleştirel okuma ve raporlama
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Doktora yeterlik sınavı (sözlü)1%50
Doktora yeterlik sınavı (yazılı)1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması3
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması3
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak3
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek3
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak2
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek3
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek4
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek2
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek4
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek4
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 2