Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İş Etüdü ve Ergonomi | IE 202 | 3 | 1 | 3 + 2 | 4 | 7,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İş için en etkin yöntem, prosedür ve standartlar bilgisi |
2. Zaman etüdü yapma ve sonuçları çözümleme becerisi |
3. Ergonomi prensiplerini tasarıma uygulama ve insan-makine sistemlerinde iyileştirme becerisi |
4. Yöntem mühendisliğinde teknik ve çizit kullanım becerisi |
5. İş etüdü ve ergonomi için deney becerisi |
6. Rapor yazma becerisi |
7. Sözlü sunum yapma becerisi |
8. Takım çalışmasına dahil olma |
9. Etik konularda farkındalık. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, İş Etüdü ve Ergonominin temellerini öğretmek amacı ile tasarlanmıştır. Ders içerisinde kapsanan konular: giriş, problem çözme araçları, operasyon analizi, elle yapılan işlerin tasarımı, zaman etüdü, standart veri ve formüller, iş örneklemi, önceden belirlenmiş zaman sistemleri, iş analizi, iş değerlendirmesi ve tazmini, tasarım, iş ortamı tasarımı, bilişsel iş tasarımı. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Yöntem, standartlar, ve iş tasarımı |
2 | Elle iş ve işçi-makine sistemleri |
3 | İş akışı ve kafile işleme |
4 | Elle montaj hatları |
5 | Yöntem mühendisliği ve operasyon çözümlemesi |
6 | operasyon çözümlemesinde çizit ve diyagram teknikleri |
7 | Hareket etüdü ve iş tasarımı |
8 | Doğrudan zaman etüdü |
9 | Önceden belirlenmiş hareket zaman sistemleri |
10 | İş örneklemi |
11 | İşyerinde ergonomic ve insan kaynağı |
12 | Fiziksel Ergonomi: iş fizyolojisi ve antropometri |
13 | Fiziksel iş çevresi |
14 | Meslek analizi, iş değerlendirmesi ve iş ödemeleri |
|
Kaynaklar: |
• M. P. Groover, Work Systems and the Methods, Measurement, and Management of Work, Pearson Prentice Hall, 2007, 978-0131355699
• B. Niebel and A. Freivalts, Methods, Standards, and Work Design, McGraw-Hill, 2002, 978-0072468243 |
|
Diğer Kaynaklar: |
• R. L. Brauer, Safety and Health for Engineers (Industrial Health and Safety), Wiley, 1993, 978-0471286325
• R. M. Barnes, Motion and Time Study: Design and Measurement of Work, Wiley, 1980, 978-0471059059
• B. W. Niebel, Motion and Time Study, Irwin, 1992, 978-0256092486
• M. S. Sanders and E. J. McCormick, Human Factors Engineering and Design, McGraw-Hill, 1993, 978-0070549012
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders, 2 saat uygulama (problem çözümü/laboratuar). Toplam 26 saat uygulama saatinin 14 saati laboratuvar ve 12 saat problem çözmeden oluşmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %25 |
Laboratuvar | 7 | %21 |
Proje | 1 | %14 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Proje | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |