PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İş Etüdü ve ErgonomiIE 202223 + 247,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İş için en etkin yöntem, prosedür ve standartlar bilgisi
2. Zaman etüdü yapma ve sonuçları çözümleme becerisi
3. Ergonomi prensiplerini tasarıma uygulama ve insan-makine sistemlerinde iyileştirme becerisi
4. Yöntem mühendisliğinde teknik ve çizit kullanım becerisi
5. İş etüdü ve ergonomi için deney becerisi
6. Rapor yazma becerisi
7. Sözlü sunum yapma becerisi
8. Takım çalışmasına dahil olma
9. Etik konularda farkındalık.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, İş Etüdü ve Ergonominin temellerini öğretmek amacı ile tasarlanmıştır. Ders içerisinde kapsanan konular: giriş, problem çözme araçları, operasyon analizi, elle yapılan işlerin tasarımı, zaman etüdü, standart veri ve formüller, iş örneklemi, önceden belirlenmiş zaman sistemleri, iş analizi, iş değerlendirmesi ve tazmini, tasarım, iş ortamı tasarımı, bilişsel iş tasarımı.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Yöntem, standartlar, ve iş tasarımı
2Elle iş ve işçi-makine sistemleri
3İş akışı ve kafile işleme
4Elle montaj hatları
5Yöntem mühendisliği ve operasyon çözümlemesi
6operasyon çözümlemesinde çizit ve diyagram teknikleri
7Hareket etüdü ve iş tasarımı
8Doğrudan zaman etüdü
9Önceden belirlenmiş hareket zaman sistemleri
10İş örneklemi
11İşyerinde ergonomic ve insan kaynağı
12Fiziksel Ergonomi: iş fizyolojisi ve antropometri
13Fiziksel iş çevresi
14Meslek analizi, iş değerlendirmesi ve iş ödemeleri
 
Kaynaklar:
• M. P. Groover, Work Systems and the Methods, Measurement, and Management of Work, Pearson Prentice Hall, 2007, 978-0131355699 • B. Niebel and A. Freivalts, Methods, Standards, and Work Design, McGraw-Hill, 2002, 978-0072468243
 
Diğer Kaynaklar:
• R. L. Brauer, Safety and Health for Engineers (Industrial Health and Safety), Wiley, 1993, 978-0471286325 • R. M. Barnes, Motion and Time Study: Design and Measurement of Work, Wiley, 1980, 978-0471059059 • B. W. Niebel, Motion and Time Study, Irwin, 1992, 978-0256092486 • M. S. Sanders and E. J. McCormick, Human Factors Engineering and Design, McGraw-Hill, 1993, 978-0070549012
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders, 2 saat uygulama (problem çözümü/laboratuar). Toplam 26 saat uygulama saatinin 14 saati laboratuvar ve 12 saat problem çözmeden oluşmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Laboratuvar7%21
Proje Raporu1%14
Final Sınavı1%30
Sözlü Sunum1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)132,0026,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)131,0013,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,5021,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)115,0015,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)140,0040,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)115,0015,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.0
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.0
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.1
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.2
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.1
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.3
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.3
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.3
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.3
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.3
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.2
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0