| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| İş Etüdü ve Ergonomi | IE 202 | 2 | 2 | 3 + 2 | 4 | 7,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. İş için en etkin yöntem, prosedür ve standartlar bilgisi |
| 2. Zaman etüdü yapma ve sonuçları çözümleme becerisi |
| 3. Ergonomi prensiplerini tasarıma uygulama ve insan-makine sistemlerinde iyileştirme becerisi |
| 4. Yöntem mühendisliğinde teknik ve çizit kullanım becerisi |
| 5. İş etüdü ve ergonomi için deney becerisi |
| 6. Rapor yazma becerisi |
| 7. Sözlü sunum yapma becerisi |
| 8. Takım çalışmasına dahil olma |
| 9. Etik konularda farkındalık. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders, İş Etüdü ve Ergonominin temellerini öğretmek amacı ile tasarlanmıştır. Ders içerisinde kapsanan konular: giriş, problem çözme araçları, operasyon analizi, elle yapılan işlerin tasarımı, zaman etüdü, standart veri ve formüller, iş örneklemi, önceden belirlenmiş zaman sistemleri, iş analizi, iş değerlendirmesi ve tazmini, tasarım, iş ortamı tasarımı, bilişsel iş tasarımı. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Giriş: Yöntem, standartlar, ve iş tasarımı |
| 2 | Elle iş ve işçi-makine sistemleri |
| 3 | İş akışı ve kafile işleme |
| 4 | Elle montaj hatları |
| 5 | Yöntem mühendisliği ve operasyon çözümlemesi |
| 6 | operasyon çözümlemesinde çizit ve diyagram teknikleri |
| 7 | Hareket etüdü ve iş tasarımı |
| 8 | Doğrudan zaman etüdü |
| 9 | Önceden belirlenmiş hareket zaman sistemleri |
| 10 | İş örneklemi |
| 11 | İşyerinde ergonomic ve insan kaynağı |
| 12 | Fiziksel Ergonomi: iş fizyolojisi ve antropometri |
| 13 | Fiziksel iş çevresi |
| 14 | Meslek analizi, iş değerlendirmesi ve iş ödemeleri |
| |
| Kaynaklar: |
| • M. P. Groover, Work Systems and the Methods, Measurement, and Management of Work, Pearson Prentice Hall, 2007, 978-0131355699
• B. Niebel and A. Freivalts, Methods, Standards, and Work Design, McGraw-Hill, 2002, 978-0072468243 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| • R. L. Brauer, Safety and Health for Engineers (Industrial Health and Safety), Wiley, 1993, 978-0471286325
• R. M. Barnes, Motion and Time Study: Design and Measurement of Work, Wiley, 1980, 978-0471059059
• B. W. Niebel, Motion and Time Study, Irwin, 1992, 978-0256092486
• M. S. Sanders and E. J. McCormick, Human Factors Engineering and Design, McGraw-Hill, 1993, 978-0070549012
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat ders, 2 saat uygulama (problem çözümü/laboratuar). Toplam 26 saat uygulama saatinin 14 saati laboratuvar ve 12 saat problem çözmeden oluşmaktadır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %25 |
| Laboratuvar | 7 | %21 |
| Proje Raporu | 1 | %14 |
| Final Sınavı | 1 | %30 |
| Sözlü Sunum | 1 | %10 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 13 | 2,00 | 26,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,50 | 21,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 40,00 | 40,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 0 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 0 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 1 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 2 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 2 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 1 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 3 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 3 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 3 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 3 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 3 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 2 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |