Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Roma Mimarisi | ARCH 288 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Roma mimarisi, kentleşmesi ve mühendisliği hakkında temel bilgiye sahip olma. |
2. Roma mimarisine ilişkin kuramsal ve kavramsal tartışmalara dair fikir sahibi olma. |
3. Roma yapıları ve yapısal sistemleri hakkında kendi yorumlarını geliştirebilme becerisi. |
4. Mimarlık tarihi alanında gelişmiş okuma ve yazma becerileri. |
5. Türkiye'nin zengin arkeolojik mirasına yönelik mesleki ve alan bilgisi farkındalığı. |
6. Final Sunumları ve Kapanış Tartışmaları |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Geç Roma Cumhuriyet döneminden Geç Antik Çağ’a kadar uzanan süreçte Roma mimarisi, kentleşmesi ve kısmen mühendisliğine giriş sunar. Dersin amacı, Roma mimarisindeki biçimsel ve teknik gelişmeleri, özellikle Küçük Asya ve Roma kenti odağında analiz etmektir. Kamu yapıları, kutsal alanlar ve konut mimarisi gibi temel konuların yanı sıra, mimari ilkelerin tarihsel süreçteki evrimi de ele alınmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş: Bağlamlar ve Temalar |
2 | Roma İmparatorluk Tarihi |
3 | Küçük Asya’da Roma Kültürünün Yayılması ve Entegrasyonu |
4 | Roma Mimarisi ve Arkeolojisinde Yöntemler, Teknikler ve Kaynaklar |
5 | Roma Mimarisi I: Teknikler ve Malzemeler |
6 | Roma Mimarisi II: Kutsal Yapılar |
7 | Roma Mimarisi III: Kamusal Yapılar Ara Sınav |
8 | Roma Mimarisi IV: Kamusal Yapılar |
9 | Roma Mimarisi V: Kamusal Yapılar |
10 | Roma Mimarisi VI: Konut Mimarisi |
11 | Roma Kenti ve Topografyası |
12 | Küçük Asya’daki Greko-Romen Kentler I |
13 | Küçük Asya’daki Greko-Romen Kentler II |
14 | Final Sunumları ve Kapanış Tartışmaları |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Thomas, E. (2007). Monumentality and the Roman Empire: Architecture in the Antonine Age. Oxford: Oxford University Press.
Ward-Perkins, J. B. (1981). Roman Architecture (3rd ed.). London: Thames and Hudson.
MacDonald, W. L. (1982). The Architecture of the Roman Empire, Volume I: An Introductory Study. New Haven and London: Yale University Press.
MacDonald, W. L. (1986). The Architecture of the Roman Empire, Volume II: An Urban Appraisal. New Haven and London: Yale University Press.
Macready, S. & Thompson, F. H. (Eds.) (1987). Roman Architecture in the Greek World. London: Society of Antiquaries of London.
Liebeschuetz, J. H. W. G. (2001). Decline and Fall of the Roman City. Oxford: Oxford University Press.
Yegül, F. & Favro, D. (2019). Roman Architecture and Urbanism: From the Origins to Late Antiquity. Cambridge: Cambridge University Press.
Matthews, H. (2021). Greco-Roman Cities of Aegean Turkey: History, Archaeology, Architecture. Istanbul: Ege Yayınları.
Thorpe, M. (1995). Roman Architecture. London: Bristol Classical Press. (Classical World Series)
Wheeler, M. (1964). Roman Art and Architecture. London: Thames and Hudson. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin temelini, öğrencilere bir hafta önceden dağıtılacak olan okuma metinleri oluşturmaktadır. Okuma içeriklerini pekiştirmek amacıyla ders anlatımları da yapılacaktır. Her 3 saatlik dersin son bir saati sınıf içi tartışmalara ayrılacaktır. Bu ders, ikinci sınıf düzeyinde bir mimarlık dersi olduğundan, öğrencilerin Roma yapılarını fiziksel ve dijital modeller aracılığıyla çözümlemeleri ve yapısal öğeleri tasarım bilgileri doğrultusunda yorumlamaları teşvik edilecektir. Ayrıca öğrencilerden, Türkiye'deki Roma mimarlık mirasını tanımak amacıyla Pleiades, Topos, TAY gibi dijital veri tabanlarını kullanmaları da beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Ödev | 6 | %30 |
Vaka İncelemesi | 1 | %10 |
Final Projesi | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 3 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 3 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 3 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |