PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Güç Dönüştürücüler ve Elektrikli AraçlarEE 4743 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Elektrikli araçlarda kullanılan topolojileri anlamak.
2. Elektrikli araçlardaki farklı tipteki dönüştürücüleri ve uygulamalarını anlamak.
3. Elektrikli araçlardaki farklı motor tiplerinin özelliklerini ve kullanımlarını öğrenmek.
4. Farklı tipteki kontrol yöntemlerini öğrenmek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu kurs, pil ve EV sistemleri ve ilişkili enerji kaynakları, güç elektroniği, elektrikli makineler ve sürücüler hakkında kapsamlı bir inceleme sağlar. Elektrikli araçlarda kullanılan farklı tipte dönüştürücüler ve kontrol yöntemleri de açıklanmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Araç Hareketinin Genel Tanımı, Araç Direnci
2Elektrikli Araçların Konfigürasyonları, Güç Aktarma Organları Çekiş Gücü ve Araç Hızı
3Elektrikli Araçların Performansı
4DC Motor Sürücüleri, Endüksiyon Motor Sürücüleri, Kalıcı Manyetik Fırçasız DC Motor Sürücüleri
5Seri Hibrit Elektrikli Tahrik Sistemi Tasarımı
6Paralel Hibrit Elektrikli Tahrik Sistemi Tasarımı
7İnverterler, gerilim kaynağı ve akım kaynağı inverterleri
8Darbe Genişlik Modülasyon Teknikleri: tek darbe genişlik modülasyonu, Çoklu darbe genişlik modülasyonu
9Sinüzoidal PWM, Faz kaydırma kontrol tekniği
10Tahrik Sistemi Parametrelerinin Tasarımı
11Enerji Depolamaları, Ultra Kapasitörler
12Rejeneratif Frenlemenin Temelleri
13AC voltaj kontrolörleri: Tek fazlı AC anahtarları, üç fazlı AC anahtarları
14AC gerilim kontrolörü: Transformatör kademe değiştiricileri, Siklokonvertörler,
 
Kaynaklar:
Fundamentals of Power Electronics Third Edition Robert W. Erickson Dragan Maksimovi´ c Department of Electrical, Computer, and Energy Engineering University of Colorado Boulder Boulder, CO, USA. Electric Vehicle Technology Explained James Larminie Oxford Brookes University, Oxford, UK John Lowry Acenti Designs Ltd., UK. Fang Lin Luo, Hong Ye, Muhammad Rashid Digital Power Electronics and Applications ElsevierAcademic Press, 2005, 0-1208-8757-6 Erickson, Robert W., Maksimovic, Dragan Fundamentals of Power Electronics Springer 2001 N. Mohan, Tore Undeland, William P. R., Power Electronics: Converters, Applications, and Design Wiley, 2002
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
• Haftada 3 saat ders anlatımı • 2 ara sınav, 1 final sınavı
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%50
Final Sınavı1%40
Test/Quiz/Kısa Sınav3%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık12,002,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)215,0030,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)22,004,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.3
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.2
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.1
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.1
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.2
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0