Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Güç Dönüştürücüler ve Elektrikli Araçlar | EE 474 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Elektrikli araçlarda kullanılan topolojileri anlamak. |
2. Elektrikli araçlardaki farklı tipteki dönüştürücüleri ve uygulamalarını anlamak. |
3. Elektrikli araçlardaki farklı motor tiplerinin özelliklerini ve kullanımlarını öğrenmek. |
4. Farklı tipteki kontrol yöntemlerini öğrenmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu kurs, pil ve EV sistemleri ve ilişkili enerji kaynakları, güç elektroniği, elektrikli makineler ve sürücüler hakkında kapsamlı bir inceleme sağlar. Elektrikli araçlarda kullanılan farklı tipte dönüştürücüler ve kontrol yöntemleri de açıklanmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Araç Hareketinin Genel Tanımı, Araç Direnci |
2 | Elektrikli Araçların Konfigürasyonları, Güç Aktarma Organları Çekiş Gücü ve Araç Hızı |
3 | Elektrikli Araçların Performansı |
4 | DC Motor Sürücüleri, Endüksiyon Motor Sürücüleri, Kalıcı Manyetik Fırçasız DC Motor Sürücüleri |
5 | Seri Hibrit Elektrikli Tahrik Sistemi Tasarımı |
6 | Paralel Hibrit Elektrikli Tahrik Sistemi Tasarımı |
7 | İnverterler, gerilim kaynağı ve akım kaynağı inverterleri |
8 | Darbe Genişlik Modülasyon Teknikleri: tek darbe genişlik modülasyonu, Çoklu darbe genişlik modülasyonu |
9 | Sinüzoidal PWM, Faz kaydırma kontrol tekniği |
10 | Tahrik Sistemi Parametrelerinin Tasarımı |
11 | Enerji Depolamaları, Ultra Kapasitörler |
12 | Rejeneratif Frenlemenin Temelleri |
13 | AC voltaj kontrolörleri: Tek fazlı AC anahtarları, üç fazlı AC anahtarları |
14 | AC gerilim kontrolörü: Transformatör kademe değiştiricileri, Siklokonvertörler, |
|
Kaynaklar: |
Fundamentals of Power Electronics Third Edition Robert W. Erickson Dragan Maksimovi´ c Department of Electrical, Computer, and Energy Engineering University of Colorado Boulder Boulder, CO, USA.
Electric Vehicle Technology Explained James Larminie Oxford Brookes University, Oxford, UK John Lowry Acenti Designs Ltd., UK.
Fang Lin Luo, Hong Ye, Muhammad Rashid Digital Power Electronics and Applications ElsevierAcademic Press, 2005, 0-1208-8757-6
Erickson, Robert W., Maksimovic, Dragan Fundamentals of Power Electronics Springer 2001
N. Mohan, Tore Undeland, William P. R., Power Electronics: Converters, Applications, and Design Wiley, 2002
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
• Haftada 3 saat ders anlatımı
• 2 ara sınav, 1 final sınavı |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 3 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 1 | 2,00 | 2,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 15,00 | 30,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 2 | 2,00 | 4,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 3 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 2 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 2 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 1 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 1 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |