Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uygulamalı Aydınlatma ve Akustik Tasarımı | INAR 465 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Işığın temel fiziksel ve psikolojik etkilerini açıklar. |
2. İç ve dış mekânlara uygun aydınlatma tasarımları geliştirir. |
3. Aydınlatma teknolojilerindeki güncel gelişmeleri tanımlar ve tasarıma entegre eder. |
4. Farklı mekân türlerine göre aydınlatma gereksinimlerini analiz eder. |
5. Aydınlatmanın kullanıcı davranışları ve mekânsal algı üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
6. Dialux Evo programını kullanarak aydınlatma tasarımını simüle eder ve teknik analizler gerçekleştirir. |
7. Işık, mekân ve insan ilişkisini estetik ve işlevsel açıdan yorumlar. |
8. Sürdürülebilir ve enerji verimli aydınlatma çözümleri üretir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
INAR 465, iç ve dış mekanlarda ışığın iletişimsel değerini vurgulayan üçüncü-dördüncü yıl birinci dönem seçmeli dersidir. Bu ders, öğrencilerin ışık temellerinden, mekan türlerinden ve aydınlatma bilimi/teorisinden psikolojiye, insan algısına ve davranışına kadar aydınlatma prensiplerini kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlar. Ayrıca aydınlatma teknolojisinin nasıl geliştiği, tasarımın görsel sistemleri nasıl etkilediği ve tasarım kararlarının algılanması konusunda bir anlayış geliştirir. Aydınlatma tasarımının temelleri, mekanlar ve aydınlatma tasarımı ilişkileri, katı hal aydınlatması, sahne aydınlatması, insan sirkadiyen sistemi, peyzaj aydınlatması ve iç mimari ve tasarımdaki aydınlatma kurulumları da tartışılır ve analiz edilir. Ders ayrıca ışığın işlevsel kullanımına ve iç mimaride farklı perspektiflerden ışık felsefesini öğrenmeye odaklanır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş / Dersin Tanımı |
2 | Aydınlatma Tasarımının Temelleri |
3 | Temel Terminoloji, Işığın Ölçülmesi |
4 | Katı Halli Aydınlatma Tasarımı |
5 | İnsanın Sirkadiyen Sistemi |
6 | Sahne Aydınlatması |
7 | Peyzaj Aydınlatması / Aydınlatma Enstalasyonları |
8 | Ara Sınav - 1 |
9 | Öğrenci Sunumları |
10 | Öğrenci Sunumları |
11 | Final Projesi |
12 | Final Projesi |
13 | Final Projesi |
14 | Final Projesi |
|
Kaynaklar: |
Boyce, P. R. (2003). Human factors in lighting. Crc press.
Khanna, V. K. (2014). Fundamentals of solid-state lighting: LEDs, OLEDs, and their applications in illumination and displays. CRC press.
Skowranek, R. (2017). Basics lighting design. Birkhäuser.
Dunham, R. E. (2018). Stage Lighting: Design Applications and More. Routledge. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Nihan Avcı'ya ait ders notları. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dönem boyunca öğrencilerin tartışmalara aktif olarak katılımı beklenir. Öğrenme süreci, öğrenci merkezli bir yaklaşımla yürütülür.
Teorik bilgilerin yanı sıra, öğrencilerin uygulamalı atölye çalışmaları ve proje temelli görevlerle öğrenmeleri desteklenir.
Öğrencilerin sadece teknik bilgi edinmeleri değil, aynı zamanda ışığın mekân tasarımı üzerindeki etkilerini eleştirel ve yaratıcı biçimde değerlendirmeleri teşvik edilir.
Ders kapsamında güncel aydınlatma teknolojileri (LED, akıllı aydınlatma sistemleri vb.) ve yazılımları kullanılabilir.
Işık ve enerji kullanımı ile ilgili sürdürülebilir tasarım ilkeleri ders kapsamında dikkate alınır.
Başarı değerlendirmesi teorik sınavlar, proje teslimleri, sınıf içi sunumlar ve portfolyo gibi farklı yöntemlerle yapılır.
Öğrencilerin tüm çalışmalarında özgünlük ve etik değerlere uygunluk beklenir.
Aydınlatma tasarımının psikoloji, teknoloji, çevre ve sanat gibi diğer disiplinlerle olan ilişkisi vurgulanır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 2 | %10 |
Sunum | 1 | %20 |
Ara Sınav I | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |