Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mobilya Tarihi | INAR 386 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mobilya tasarımının tarihsel gelişimini dönemler ve akımlar çerçevesinde tanımlar. |
2. Farklı dönemlere ait mobilya tarzlarını biçimsel, işlevsel ve malzeme özellikleri açısından ayırt eder. |
3. Mobilya tasarımının kültürel, sanatsal ve sosyo-politik bağlamlarla ilişkisini analiz eder. |
4. Özgün görselleri tarihsel üsluplara göre sınıflandırır ve yorumlar. |
5. Tarihsel bir mobilya nesnesini eleştirel ve bağlamsal bir bakış açısıyla değerlendirir. |
6. Belirli bir döneme veya tasarımcıya ait mobilya örneklerini araştırır ve sunum haline getirir. |
7. Mobilya tarihine dair bilgileri iç mekân tasarımı kararlarında referans olarak kullanır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, antik uygarlıklardan günümüze kadar uzanan mobilya tarihine kronolojik ve eleştirel bir bakış sunar. Mobilya tasarımının kültürel, sanatsal, teknolojik ve sosyo-politik bağlamlara bağlı olarak nasıl evrildiği incelenir. Kuramsal tartışmalar, görsel analizler ve tarihsel örnekler aracılığıyla öğrenciler, çeşitli dönemlerde etkili olmuş tarzları, malzemeleri, biçimleri ve tasarımcıları değerlendirir. Ders boyunca mobilya, hem işlevsel bir nesne hem de döneminin değerlerini, ideolojilerini ve estetik anlayışını yansıtan kültürel bir nesne olarak ele alınır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders Girişi ve Yöntem |
2 | Antik Mobilya(4000 BC – 1600 AD) |
3 | Antik Mobilya (4000 BC – 1600 AD) |
4 | 17. Yüzyıl: Barok (1600–1700) |
5 | 18. Yüzyıl Başları: Rokoko (1700–1760) |
6 | 18. Yüzyıl Sonları: Neoklasik (1760–1800) |
7 | 19. Yüzyıl Başları: Empire (1800–1840) |
8 | 19. Yüzyıl Ortası: Revival Stilleri |
9 | Arts and Crafts Hareketi |
10 | Art Nouveau (1880–1915) |
11 | Art Deco (1919–1940) |
12 | Modernizm (1925–1945) |
13 | Mid-Century Modern / Postmodern ve Çağdaş Mobilya |
14 | Mid-Century Modern / Postmodern ve Çağdaş Mobilya |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Students are encouraged to use both print and online resources. Suggested materials are selected based on accessibility, availability in design libraries, and relevance to visual and historical analysis
Miller, J. (2010). Furniture: World Styles from Classical to Contemporary. DK Publishing.
Fiell, C., & Fiell, P. (2005). Design of the 20th Century. Taschen.
Lucie-Smith, E. (1981). Furniture: A Concise History. Thames & Hudson.
Google Arts & Culture – Furniture Design Collections. https://artsandculture.google.com
BBC Documentary – The Genius of Design (2010). (Available on YouTube with subtitles) |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, haftalık teorik anlatımlar, görsel sunumlar ve sınıf içi tartışmalarla yürütülür. Öğrencilerin derse düzenli katılım göstermeleri, not almaları ve eleştirel tartışmalara aktif biçimde katılmaları beklenir. Her hafta önceden belirtilen okuma materyallerinin dersten önce tamamlanması gereklidir. Öğrencilerden bireysel sunumlar ve yazılı ödevler için bağımsız araştırma yapmaları ve görsel analiz geliştirmeleri beklenir. Akademik dürüstlük esas alınır. Yapay zekâ araçları fikir üretme veya karşılaştırmalı analizlerde yardımcı araç olarak kullanılabilir; ancak her içerik eleştirel biçimde değerlendirilmeli ve kaynak gösterilmelidir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sözlü Sunum | 1 | %30 |
Sunum | 1 | %20 |
Ders Katılımı | 0 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |