PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kontrol Sistem Tasarımı + LaboratuvarMECE 4412 + 235,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Temel kontrol sistemi tasarım özelliklerinin ve kontrolcü tasarımının temel prensiplerinin tanımlanmasını yapabilir.
2. Doğrusal dinamik sistemleri durum uzayı yöntemleriyle analiz edebilir.
3. Sistem tasarımı için gözlemlenebilirliğin ve kontrol edilebilirliğin önemini kavrar.
4. Frekans alanı, zaman alanı ve durum uzayı yöntemlerine dayalı kontrolcü tasarımı gerçekleştirebilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derse kontrol sistemlerinin analiz ve tasarımı anlatılarak giriş yapılacaktır. Genel tasarım süreci, kontrol problemlerinin teknik özelliklerinin anlaşılmasından, kontrol sistemlerinin gerçekleştirilmesine kadar olan adımları kapsayacak şekilde anlatılacaktır. Konular, temel kısıtları tanımlayarak kontrol problemi ve kontrol sisteminin modellenmesini kapsamaktadır. PID kontrolörünün tasarım yöntemleri sunulacaktır. Tek girişli tek çıkışlı sistemler için modele dayalı teknikler üzerinde anlatılacaktır. MIMO sistem analizi ve kontrol tasarımına bir giriş yapılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kontrol sistemlerinin analizi ve tasarımına giriş.
2Genel tasarım süreci.
3Doğrusal olmayan sistemlerin doğrusallaştırılması.
4Kontrol problemlerinin teknik özelliklerini anlamak
5Kontrol sistemlerinin gerçekleştirilmesi.
6Root Locus üzerinden tasarım.
7Root Locus üzerinden tasarım.
8Root Locus üzerinden tasarım.
9Temel sınırlamaları tanımlayarak kontrol problemini ve kontrol sistemini modellemek.
10PID kontrolörün tasarım yöntemleri.
11PID kontrolörün tasarım yöntemleri.
12SISO sistemleri için model tabanlı teknikler.
13Gözlemci Tasarımı
14MIMO sistem analizi ve kontrol tasarımına giriş sağlanacaktır.
 
Kaynaklar:
G.C. Goodwin, S.F. Graebe and M. Salgado. Control System Design. Prentice Hall, 2001.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Astrom, Karl and Murray, Richard: “Feedback Systems: An Introduction for Scientists and Engineers”, Princeton University Press, 2008 (ISBN:0-691-13576-2) 2. Killian, Christopher: “Modern Control Technology”, Thompson Delmar Learning, 2005 (ISBN: 1-4018-5806-6)
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 2 saat teorik, 2 saat laboratuvar çalışması gerçekleştirilir. Anlatılan konuların verilen ödevlerle pekiştirilmesi sağlanır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%40
Final Sınavı1%35
Laboratuvar12%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)114,0014,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri52,0010,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi.0
2Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. 0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0