Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Avrupa Hukuku | HUK 363 | | | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciye, genel hatları ile AB ve organlarının tarihi gelişimi, AB hukuk düzeninin özellikleri ve Türkiye-AB ilişkilerine vakıf olma imkanı kazandıracaktır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
AB’nin gelişim aşamaları, AB’nin organları ile AB hukuk düzeninin kaynak ve özelliklerinin ve Türkiye-AB ilişkilerinin incelendiği bir derstir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Uluslararası siyasi teşkilatlanma ve Avrupa tarihine genel bakış |
2 | AB’nin fikri temelleri, siyasi atılımlar, somut adımlar (Schuman Bildirgesi, AKÇT’nin kuruluşu, organları ve hukuki yapısı) |
3 | Avrupa’nın düş kırıklığı: Avrupa Savunma Topluluğu ve Avrupa Politik Topluluğu, Başarılı atılım: EURATOM’un kuruluşu, organları ve hukuki yapısı; AET’nin kuruluşu, organları ve hukuki yapısı; Birleştirme Andlaşması ve organlar üzerindeki etkisi |
4 | Avrupa Tek Senedi ve getirdikleri, dört özgürlüğün hayata geçirilmesi, Maastricht Andlaşması, Üç Sütun İlkesi, Avrupa Para Birliği, EURO’ya ilişkin temel bilgiler |
5 | Amsterdam Andlaşması ve getirdikleri, Nice Andlaşması ve getirdikleri, Avrupa Anayasası çalışmaları, onay süreci ve veto edilmesi, Lizbon Andlaşması ve getirdiği yenilikler |
6 | AB’nin genişlemesi, AB’ye katılım koşulları, katılım yöntemi, AB’nin genişleme süreçleri |
7 | AB’nin temel organları, teşekkülleri, görev ve yetkileri I |
8 | AB’nin temel organları, teşekkülleri, görev ve yetkileri II |
9 | AB’nin tali organları, teşekkülleri, görev ve yetkileri |
10 | AB hukukunun kaynakları: Asli ve tali kaynaklar |
11 | Uluslararası hukuk-AB hukuku ilişkileri ve farklılıkları, AB hukuku ile üye devlet ulusal hukukları arasındaki ilişkiler |
12 | AB hukukunun özellikleri: Ulusüstü niteliği, doğrudan uygulanabilirlik ve doğrudan etki doğurabilirlik, AB hukukunun önceliği |
13 | Türkiye-AB ilişkilerinin dünü bugünü (siyasi ve hukuki süreçler) I |
14 | Türkiye-AB ilişkilerinin dünü bugünü (siyasi ve hukuki süreçler) II |
|
Kaynaklar: |
Nurettin Bilici, Avrupa Birliği ve Türkiye, 9. Baskı, Savaş Yayınevi, 2023.
Haluk Günuğur, Avrupa Birliği, Avrupa Ekonomik Danışma Merkezi, 2014.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
M. Serdar Palabıyık/Ali Yıldız, Avrupa Birliği, ODTÜ, 2006. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı ve uygulama çalışmaları |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 0 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 0 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 0 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 0 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 0 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 0 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 0 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 0 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 0 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 0 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 0 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 0 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 0 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 0 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 0 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 0 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 0 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 0 |