| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi | 
				| Varyasyon Analizi | MATH 311 |  |  | 3 + 0 | 3 | 5,00 | 
				|  | 
				| Ders Bilgileri | 
				| Dersin Öğretim Dili | İngilizce | 
				| Dersin Seviyesi | Lisans | 
				| Dersin Türü | Seçmeli | 
				| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze | 
				|  | 
				| Dersin Öğrenme Kazanımları: 
 Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
 | 
				| 1. Euler-Lagrange denklemlerini elde eder ve çözer | 
				| 2. Optimizasyon probleminin sonlu boyutlu durumdan sonsuz boyutlu duruma nasıl genelleştirileceğini fark eder. | 
				| 3. Hamilton formülasyonunu öğrenir | 
				| 4. Bazı optimizasyon problemlerinin varyasyonel problemlere nasıl dönüştürüleceğini öğrenir. | 
				| 5. Diferansiyel denklemler dersinde öğrendiklerini Euler-Lagrange denklemlerinin çözümünde uygular. | 
				|  | 
				| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok | 
				| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok | 
				|  | 
				| Dersin Tanımı: 
 Lagrange çarpanları, Maksimum ve minimumlar, birinci varyasyon. Euler-Lagrange denklemleri. Kısıtlamalar. Doğal koşullar ve sınır koşulları. Eninelik koşulları. Hamilton formülasyonu.
 | 
				|  | 
				| Üretken Yapay Zeka Kullanımı: 
 
 | 
				|  | 
				| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): | 
				|  | 
				| Hafta | Konu | 
				| 1 | Giriş (Bir ve birkaç değişkenli fonksiyonlar), Lagrange çarpanları | 
				| 2 | Maksimum ve Minima, Varyasyon gösterimi | 
				| 3 | Euler Lagrange denklemleri (ELD) | 
				| 4 | Özel durumlar ve dejenere bir ELD vakası | 
				| 5 | Euler-Lagrange Denklemlerinin Değişmezliği | 
				| 6 | Genellemeler: Birkaç değişken ve yüksek dereceli türevler içeren fonksiyoneller | 
				| 7 | Sonlu boyutlu durum ve Lagrange çarpanları. Tekli ve çoklu kısıtlamalar. Anormal problemler | 
				| 8 | İzoperimetrik problem (IP) | 
				| 9 | IP'nin genellemeleri | 
				| 10 | Uç değişken noktalar, doğal sınır koşulları ve geçiş koşullarıyla ilgili problemler | 
				| 11 | Eninelik koşulları | 
				| 12 | Hamilton formülasyonu | 
				| 13 | Hamilton formülasyonu | 
				| 14 | Review | 
				|  | 
				| Kaynaklar: | 
				| The Calculus of Variations; Bruce Van Brunt; Springer; 2004; 0-387-40247-0 | 
				|  | 
				| Diğer Kaynaklar: | 
				| Calculus of Variations; I.M.Gelfand, S. V. Fomin; Dove; 2000; 0-48641-448-5 | 
				|  | 
				| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: | 
				| Haftada 3 saat ders verilmektedir. Derslere %60 katılım zorunludur. | 
				|  | 
				| Değerlendirme Sistemi: | 
				| Yöntem | Adet | Katkı (%) | 
				| Ödev | 3 | %10 | 
				| Ara Sınav | 2 | %50 | 
				| Final Sınavı | 1 | %40 | 
				|  | 
				| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? | 
				| Gerektirmiyor | 
				|  | 
				| Dersin AKTS İş Yükü: 
 | 
				| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü | 
				| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 | 
				| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 | 
				| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 | 
				| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 5,00 | 5,00 | 
				| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 | 
				| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 | 
				| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 | 
				| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 15,00 | 30,00 | 
				| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 | 
				| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 | 
				| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 | 
				|  | 
				| Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları: 
 | 
				| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) | 
				| 1 | Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 4 | 
				| 2 | Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 3 | 
				| 3 | Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | 3 | 
				| 4 | Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur. | 3 | 
				| 5 | Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur. | 3 | 
				| 6 | Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 | 
				| 7 | Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur. | 3 | 
				| 8 | Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur. | 3 | 
				| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur. | 3 | 
				| 10 | Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | 4 |