Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Ekonomik İstatistikler ve Göstergeler | INTT 103 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler, ekonomik göstergeler, veri türleri ve kaynakları bilir. |
2. Verilerin nasıl toplandığını, değerlendirildiğini ve yorumlandığını bilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | None |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | None |
|
Dersin Tanımı:
This course is to provide students with the necessary toolkit to analyze and extract information from economic indicators and statistics. There are huge amounts of numerical data in economics such as inflation, growth, interest rates and so on. These data must be analyzed in order to extract the necessary information to guide decisions. We will concentrate on economic indicators to include fiscal, monetary and trade (i.e, the balance of payment accounts, exchanges rates etc.) indicators in this course. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | 1. Derse giriş |
2 | 2. Veri Analizi, Sayısal Bilgileri Özetleme |
3 | 3. Veri Özetleme: Frekans Dağılımları |
4 | 4. Veri Özetleme : Orta Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri |
5 | 5. Dizin Sayıları, Dizin Hesaplamaları |
6 | 6. Dizin Sayıları, Dizin Hesaplamaları |
7 | 7. Ara sınav |
8 | 8. Basit Doğrusal Regresyon ve Korelasyona Giriş |
9 | 9. Parasal İstatistikler |
10 | 10. Kamu Maliyesi |
11 | 11. Döviz Kuru, Satın Alma Gücü Paritesi |
12 | 12. Ödemeler Dengesi |
13 | 13. Dönem sonu projeleri |
14 | 14. Dönem sonu projeleri |
|
Kaynaklar: |
Lind, Douglas A., Marchal William D., Wathen, Samuel A. (2007) ‘Basic Statistics for Business and Economics’ Mcgraw-Hill/Irwin Series Business Statistics. ISBN 978-0077230968
Elif Çepni (2010)’ Ekonomik Göstergeler ve İstatistikler Rehberi. Seçkin Yayıncılık. ISBN 978-9750213809
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
A primary objective in teaching this class is to engage students in active learning and critical
thinking about economic indicators and statistics. The primary method of teaching will likely
stress interactive lecture and class discussion. A climate of inquiry and dialogue is encouraged
between students and teachers and among students. A lot of the basic material that you will be
responsible for will be presented in lecture and is material that is not explicitly in the readings, so
class attendance is imperative. Class time will be devoted lectures and discussions. I will ask a lot
of questions and will sometimes offer extra credit for correct answers. I strongly recommend to all
students to read often one or several of these papers, The New York Times, The Financial Times
etc. We will spend a few moments each class period discussing the major topics of the day. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
Proje | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |