Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İç Mimarlıkta Kullanıcı İhtiyaçları ve Memnuniyeti | INAR 384 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kullanıcı ihtiyaçlarını, beklentilerini ve memnuniyet düzeylerini tanımlar ve analiz eder. |
2. Tasarım sürecinde kullanıcı odaklı verileri toplar, yorumlar ve bu verileri tasarıma entegre eder. |
3. Kullanıcılarla etkili iletişim kurar, geri bildirim yöntemlerini uygular ve elde edilen verileri değerlendirme becerisi geliştirir. |
4. Fiziksel çevresel faktörlerin (aydınlatma, akustik, ısıl konfor vb.) kullanıcı deneyimi üzerindeki etkilerini yorumlar. |
5. Kullanıcı geri bildirimlerine ve memnuniyet analizine dayalı olarak eleştirel ve yaratıcı tasarım kararları üretir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
İç mimarlık, insan çevresindeki binaların kapalı alanlarını üreten bir tasarım sürecidir. Bu süreç sadece iç mekan tasarımı konusunda teknik bilgi gerektirmez, aynı zamanda kullanıcının fiziksel ve duygusal ihtiyaçlarını da karşılar. İç mimarlığın bu ikinci gerekliliği "kullanıcı merkezli tasarım" kavramını gündeme getirmektedir. Bu kavram, kullanıcıların aktörlerden biri olarak kabul edildiği ve onların ihtiyaç, beklenti ve memnuniyetlerinin aşamaları etkin bir şekilde etkilediği bir tasarım sürecine işaret etmektedir. Bu ders, öğrencilerin kullanıcıların ihtiyaçlarını kaçınılmaz olarak göz önünde bulundurdukları profesyonel yaşamlarına uyum sağlamalarına yardımcı olmaktadır.
Kullanıcı ihtiyaçlarının analizi, sonunda ticari mekanlar için kurumsal kimlik olarak karmaşık bir kimlik tasarımına yol açacaktır. Bir mekan nasıl hem işlevsel olacak hem de estetik değerlere ve özgün bir kimliğe sahip olacaktır.
Ders, kullanıcı merkezli tasarım sürecine bağlı olarak işlevsel mekanların kimlik nitelikleri üzerine teorik tartışmalar, okumalar, grup çalışmaları ve anketler ile paydaş tercihlerinin analizini birleştirerek tasarımda kullanıcı boyutuna ilişkin bütünleştirici kavramların bir karışımını sağlar. Dolayısıyla iç mimarlığı kapsamlı bir süreç olarak kabul eden bu ders, bu sürecin üç aşamasını kapsamaktadır. İlk aşama, kullanıcı merkezli iç mekan tasarımı ve kimliği ile ilgili teorik tartışmaları içermektedir. İkinci aşamada, iç mimari tasarım sürecinde kullanıcı profilini ve ihtiyaçlarını analiz etmek ve kullanıcı memnuniyetini değerlendirmek için gerekli teknikler tanıtılmaktadır. Bu aşamada, öğrenciler üretimleri için girdileri hazırlarlar. Son olarak, öğrenciler kullanıcı/paydaş analizi sürecinin çıktılarını kullanarak tasarım projelerini üretirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş Bir iç tasarım sürecine dahil olan aktörler (ortaklar/paydaşlar) İşveren, Tasarımcı, Kullanıcı (ana kullanıcılar + bakım personeli gibi topçu kullanıcıları), resmi ortak (Belediye personeli ve diğerleri) |
2 | İç tasarım/mimarlık sürecinin analiz edilmesi - İşveren - Tasarımcı - Kullanıcı - Ürün - bina/iç mekanlar - İzinlerin alınması - Ön kullanım ve devreye alma - Garanti Süreci ve Pazarlama |
3 | Kullanıcı merkezli tasarımın tanımları ve amaçları - UCD ve Kurumsal kimlik Kurumsal Kimlik, İç Tasarımın bir konusu mudur? Örnekler üzerinden tartışmalar. Kullanıcı tercihleri ve tasarlanan herhangi bir mekandan beklentileri. Mekanın kurumsal kimliğini veya basit kimliğini elde etmek için iç mekanların tasarlanması. Grup Çalışması 1 bölüm 1: Bir bina tipi seçme ve grup çalışması olarak analiz etme - İç mekan tasarımının hedef kitlesinin (kullanıcıların) belirlenmesi - Kullanıcıların özellikleri hakkında tartışma (tasarımcı bir kullanıcıdır) |
4 | Kullanıcılar bir iç tasarım sürecine nasıl dahil edilir? - Kullanıcı profilini, ihtiyaçlarını, davranışlarını ve beklentilerini belirleme Kullanım bağlamını anlama + Kullanıcı gereksinimlerini bulma + Alternatif tasarım çözümleri sunma + Çözümleri gereksinimlere göre test etme Grup Çalışması 1 bölüm 2 : Küçük bir anket yapılması Kullanıcı memnuniyetinin değerlendirilmesine ilişkin anket tanımları |
5 | Kullanıcı Merkezli Tasarım Sürecinde Tasarımcı Becerileri - Bir iletişimci olarak tasarımcı (iletişim, etkileşim, geri bildirim ve navigasyon) - Gözlemci ve araştırmacı olarak tasarımcı (araştırma ve anket) - Bir arabulucu olarak tasarımcı Grup Çalışması 2: - Tasarımcının potansiyellerinin ve sınırlamalarının belirlenmesi - Kullanıcı grubunu analiz etmek için anket sorularının belirlenmesi (kullanıcıların profilinin ve ihtiyaçlarının belirlenmesi) |
6 | İç Tasarım Sürecinde Bağlam Bina + Kültür, politika, yönetmelikler, sosyal normlar |
7 | Kullanıcı merkezli tasarımda estetik Ara Sınav/ yapılan araştırmaların sunumları - Grup Çalışması1 |
8 | Kurumsal kimlik tasarımına karşı kullanıcı merkezli tasarım sürecinin kısa bir incelemesi Grup Çalışması 2- Seçilen işlevsel alanlar hakkında kullanıcılar ve paydaşlar hakkında detaylı çalışma: - Bağlamın sınırlamalarının ve potansiyellerinin belirlenmesi - Kullanıcı / paydaş gruplarına ilişkin analiz sonuçlarının tartışılması - Kullanıcı merkezli tasarım için girdilerin belirlenmesi (grup çalışması 1 ve 2'nin çıktıları hakkında sentez) |
9 | İç Mimaride Kullanıcı Memnuniyetini Değerlendirme Teknikleri (kullanıcı memnuniyetini analiz etme) - Yerinde gözlem - Mülakatlar ve anketler - Odak grup Grup Çalışması 3- Anket yöntemleri ve seçilen sitelerde anket uygulamaları: Kullanıcı memnuniyetini analiz etmek için anket sorusu belirlenmesi |
10 | Kullanıcı Memnuniyeti Üzerine Bir Anket (Saha Çalışması) (Kullanıcı Merkezli Tasarım ile Sıradan Tasarım Sürecinin Karşılaştırılması) |
11 | Anket Bulgularının Sunumu |
12 | Kullanıcı merkezli tasarım ilkeleriyle bir tasarım projesi - Seçilen bina tipinin/biriminin stratejik mimari planı - F.E. Bir oturma odası, mutfak, banyo ve yatak odasının iç tasarımı Proje üzerine eleştiriler Tasarımın o bina türünün kurumsal kimliğine nasıl katkıda bulunduğu. |
13 | İç tasarım sürecinin ürününü pazarlama- Fiyatlandırma- Pazar ortamı- PromosyonGrup Çalışması 4: Pazarlama politikalarının tasarlanması (marka adı, imaj, reklam, pazarlama yeri vb.) |
14 | Tasarım projesinin kullanıcı merkezli tasarım ilkeleriyle sunumu Dersin gözden geçirilmesi ve öğrenme çıktıları hakkında tartışma - final öncesi eleştiriler olarak |
|
Kaynaklar: |
Dunum notları ve ilgili bilimsel kaynaklar. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, öğrenci merkezli ve etkileşimli öğrenme yöntemlerini temel alır. Teorik içerik; tartışmalar, örnek olay analizleri ve kullanıcı araştırmalarını içeren uygulamalarla desteklenir. Ders kapsamında öğrenciler, gerçek ya da senaryo kullanıcılarla görüşmeler yaparak veri toplar, bu verileri analiz eder ve tasarım sürecine entegre ederler. Süreç boyunca eleştirel düşünme, iş birliği, etik duyarlılık ve kullanıcı empatisi teşvik edilir. Grup çalışmaları, sınıf içi sunumlar, ara değerlendirmeler ve proje bazlı çıktılarla öğrenme pekiştirilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %40 |
Proje | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |