PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Matematiksel Modelleme ve UygulamalarıIE 4563 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Karmaşık modellerin yapımında beceri ve gerçek yaşam uygulamalarından çeşitli karmaşık problemlerin analizi
2. Matematiksel programlama ve optimizasyon yazılım paketlerini kullanma becerisi,
3. Çeşitli akademik kaynaklar kullanarak bir problem üzerinde çalışma becerileri,
4. Rapor yazım becerilerinin geliştirilmesi
5. Takım çalışmasına yatkın olma
6. Etik ve mesleki konuların farkında olma
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerIE333
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders karmaşık sistemlerin deterministik matematiksel modellerinin anlaşılma ve formüle edilme becerilerinin geliştirilmesini amaçlamaktadır. Ulaşım, dağıtım, konum, üretim ve ekonomik planlama problemleri incelenmektedir. Gerçek hayat olayları çalışılmaktadır. Modellerin çözümü ve analizi için yazılım paketleri kullanılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Matematiksel Modellemeye Giriş: öncelikler, türler, çözümler
2Doğrusal Programlama Modelleri: Doğrusallık, Amaç ve Kısıtlamaların Önemi, İyi LP Modellerinin Oluşturulması
3Tamsayılı Programlama Modelleri: İkili Değişkenler, Mantıksal Koşullar, Ayrılma Kısıtlamaları, Özel Sipariş Kümeleri
4Tamsayılı Programlama Modelleri: Doğrusallaştırma, İyi ve Kötü Formülasyonlar, Bir IP Modelinin Basitleştirilmesi
5Doğrusal ve Tamsayılı Programlama Modelleri: Doğrusal ve Tamsayılı Model Uygulamaları, Sonuçların Yorumlanması ve Analizi
6Ağ Modelleri: Ulaşım / Transshipment Problemleri
7Ağ Modelleri: Atama Problemleri, Ağ Akışı Problemleri
8Üretim Planlamasında Modeller: Ürün Karması ve Karıştırma Problemleri
9Üretim Planlamasında Modeller: Dinamik Modeller, Çok Kademeli Problemler
10Üretim Planlamasında Modeller: Bazı özel problemler
11Yer Modelleri: Yer-Tahsis Modelleri
12Yer Modelleri: Sürekli ve Ayrık Uzay Problemleri, Kapsayan Problemler
13Dağıtım Modelleri: Gezgin Satıcı Problemi
14Dağıtım Modelleri: Araç Rotalama Problemleri
 
Kaynaklar:
Williams H. P., Model Building in Mathematical Programming, Wiley, 5th ed., 2013, 978-1-118-44333-0 Winston, Wayne L., Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning, 4th ed., 2003, 978-0534380588
 
Diğer Kaynaklar:
Taha, H.A., Operations Research: An Introduction, Pearson 2017, 978-0134444017
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%15
Ara Sınav1%30
Dönem Ödevi1%15
Final Sınavı1%30
Sözlü Sunum1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)131,0013,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)132,0026,00
6Ev ödevleri23,006,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)111,0011,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)113,0013,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)115,0015,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.1
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.1
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.4
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.1
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.3
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.3
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0