PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Uygulamalı Olasılık ve İstatistiğe GirişMATH 223213 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler, hem kesikli hem de sürekli çeşitli rastgele olaylar için olasılık modelleri kurabileceklerdir.
2. Öğrenciler koşullu olasılık kavramlarını uygulayabileceklerdir.
3. Öğrenciler belirli standart olasılık dağılımlarının kullanımının uygun olacağı yerleri tanırlar.
4. Öğrenciler korelasyonu anlar ve uygun değişkenlerle modeller kurarlar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İstatistik Temelleri, Olasılık Aksiyomları, Olaylar, Koşullu Olasılık, Bağımsızlık, Bayes Kuralı, Rastgele Değişkenler, Birleşik Rastgele Değişkenler, Matematiksel Beklenen Değer, Ayrık Rastgele Değişkenler: Binom, Hipergeometrik, Negatif Binom, Geometrik ve Poison Dağılımları, Sürekli Rastgele Değişkenler: Normal, Gama ve Üstel Dağılımlar, Örnekleme Dağılımları, Merkezi Limit Teoremi, Regresyon, Korelasyon, Model Oluşturma
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1İstatistiğin temelleri
2Olasılık Aksiyomları
3Koşullu olasılık ve bağımsızlık
4Rastgele Değişkenler ve Olasılık Dağılımları, Matematiksel Beklenen Değer
5Binom ve Multinom Olasılık Dağılımları
6Hipergeometrik Dağılım, Negatif Binom Dağılımı
7Geometrik Dağılım
8Poisson Dağılımı
9Normal Dağılım
10Binom Dağılımına Normal Yaklaşım
11Gamma ve Üstel Dağılım
12Örnekleme Dağılımları: Ortalamaların Örnek Dağılımı ve Merkezi Limit Teoremi
13Regresyon ve Korelasyon
14Model Yapımı
 
Kaynaklar:
Probability & Statistics for Engineers & Scientists, 9th Edition; R. Walpole, R. Myers, S. Myers, Keying Ye; Pearson, 2016; 978-0134468914
 
Diğer Kaynaklar:
Devore, J. L. (2011). Probability and Statistics for Engineering and the Sciences. Brooks/Cole.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders haftada 3 saat teorik, 2 saat uygulamalı olarak laboratuvarda uygulamalı olarak gerçekleşecektir. Teorik derslerde devam zorunluluğu %50, uygulamalı derslerde ise %80'dir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Laboratuvar Sınavı1%15
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)16,006,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)143,0042,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)18,008,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.4
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.4
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.3
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.4
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.3
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.4
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.4
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.3
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.3
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.4