Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Tasarıma Giriş | CRP 227 | 2 | 1 | 2 + 2 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel tasarım literatürünün temel konuları hakkında teorik bilgi edinmek |
2. Kentsel planlama sürecinde kentsel tasarımın rolünü anlamak |
3. Eskiz yapma ve plan çizme becerilerini geliştirmek |
4. Disiplinler arası bir yaklaşım gerektiren kentsel tasarım projesinin dinamiklerini anlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
CRP227 kentsel tasarım kavramları ve teknikleri tanıtan bir dizi dersi barındırmaktadır. Derslere, öğrencilerin edindikleri teorik bilgileri tasarım önerilerinde kullanmaları beklenmektedir. Birinci bölüm kuramsal altyapıya odaklanırken, ikinci bölüm bir örneklem alan üzerinde pratik tasarım problemlerini tartışmayı amaçlamaktadır. Projeler için gerekli olan bütün bilgiler, basılı materyaller ve dijital materyaller Moodle aracılığıyla dağıtılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Amaçlar ve program |
2 | Kentsel Tasarımda Temel Çerçeveler: Bilim veya Sanat Olarak Kentsel Tasarım |
3 | Kentsel Tasarımda Temel Çerçeveler: Kentsel tasarım nasıl çalışır? |
4 | Kentsel Tasarımda Temel Çerçeveler: Gestalt Teorisi |
5 | Kentsel Tasarımda Temel Çerçeveler: Kentsel İmgenin Algısal Öğeleri |
6 | Kentsel tasarımın ölçekleri: Detayları keşfetmek |
7 | Arasınav |
8 | Kentsel Tasarımda Makro Ölçekli Detaylar: Kentsel Makroform |
9 | Kentsel Tasarımda Makro Ölçekli Detaylar: Kalp, Omurga ve Bölgeler |
10 | Kentsel Tasarımda Mezo Ölçekli Detaylar: Arazi kullanımı |
11 | Kentsel Tasarımda Mezo Ölçekli Detaylar: Mahalle |
12 | Kentsel Tasarımda Mikro Ölçekli Detaylar: Ulaşım |
13 | Kentsel Tasarımda Mikro Ölçekli Detaylar: Yeşil Alanlar |
14 | Tartışma ve Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Barton, H. et al. / Shaping Neighbourhoods - Spon Press- 2003-978-0-415-27852-2
Walters, D. & Brown, L.L./ Design First - Architectural Press-2004-0-7506-5934-3
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Walter, D. / Designing Community Architectural Press 2007 978-0-7506-6925-2
Lang, J. / Urban Design Architectural Press 2005 978-0-7506-6628-5
Ed. Punter, J. / Urban Design and The British Urban Renaissance Routledge 2010 978-0-415-44304-3
Carmona, M. & Heath, T. / Public Places Urban Spaces - Architectural Press - 2003 - 978-1856178273
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim politikası, teorik ve pratik derslere dayanmaktadır. Öğrenciler tarafından kapsanan konuların tartışılması ve uygulamaları yapılmaktadır. Ders görsel materyaller, plan ve kavramsal gösterimler ile desteklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Ders Katılımı | 14 | %5 |
Laboratuvar Çalışması | 6 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 7 | 4,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 7 | 4,00 | 28,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 2 | 8,00 | 16,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 2 | 8,00 | 16,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 12,00 | 12,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 3 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 2 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 2 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 3 |