Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Malzeme Bilimine Giriş | MSE 225 | 2 | 1 | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mühendislik problemlerini analiz etmede temel matematiksel araçları kullanabilirler |
2. Kantitatif analiz, bilimsel akıl yürütme ve iletişim alanlarında aktarılabilir becerilere sahip olabilirler |
3. Ana malzeme türlerini tanımlayabilir ve atomların ve kimyasal bağların elektronik konfigürasyonunu tanımlayabilirler |
4. Metalik malzemelerin kristal yapılarını ve katı hal difüzyonunun temel kurallarını tanımlayabilirler |
5. Gerilim-gerinim ve temel mekanik özellikleri, mühendislik malzemelerinin davranışları, sınırlamaları veya performans kavramlarını tanımlayabilirler |
6. Atom yapısı ile mekanik özellikler arasındaki etkileşimi tanımlamak ve bir malzemenin mekanik davranışını veya mikro yapısını karakterize edebilirler |
7. Faz diyagramlarını yorumlayabilir ve kaldıraç kuralını kullanarak fazların bağıl miktarlarını belirleyebilirler. |
8. Malzemelerde çatlaklar, gerilim yoğunlaşmaları nedeniyle oluşan hasar mekanizmalarını tespit edebilirler. |
9. Belirli bir tasarım veya uygulama için verilen tasarım kısıtlamalarına göre uygun malzemeleri seçebilirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | PHYS 131 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders aşağıdaki konuları kapsayacak şekilde tasarlanmıştır: Malzemelerin sınıflandırılması, atomik yapı, periyodik tablo, moleküler yapı, katı materyallerde bağlanma, kristal katıların yapısı, malzemelerin mekanik özellikleri, faz diyagramları, metal alaşımların ısıl işlemleri, korozyon, seramik, camlar ve kompozitlerin özellikleri ve tanıtımı. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Malzemelerin Tanımı ve Sınıflandırılması |
2 | Atomik yapı, periyodik tablo, moleküler yapı, bağlanma |
3 | Kristal Katıların Yapısı |
4 | Kristalin Katıların Yapısı devamı |
5 | Katılarda Kusurlar |
6 | Katılarda Difüzyon |
7 | Katılarda Difüzyon devamı |
8 | Metallerin Mekanik Özellikleri I (Test yöntemleri; Gerilme-gerinim eğrileri) |
9 | Metallerin Mekanik Özellikleri II (Dayanım, süneklik, tokluk, esneklik; çıkıklar ve kuvvetlendirilmesi) |
10 | Hasar Analizi I |
11 | Hasar Analizi II |
12 | Faz Diyagramları (Temel, İzomorfik) |
13 | Faz Diyagramları (İkili) |
14 | Faz Diyagramları (Demir-Karbon) |
|
Kaynaklar: |
1. William D. Callister, Jr., Materials Science and Engineering: An Introduction, 5th Ed. John Wiley & Sons, Inc., 2000 |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. James F. Shackelford Introduction to Materials Science for Engineers, 5th Ed., Prentice Hall, 2000
2. William F. Smith, Foundations of Materials Science and Engineering, 3rd Ed., McGraw-Hill, 2004
3. Larry D. Horath, Fundamentals of Material Science, 3rd Ed., Prentice Hall , 2006
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, haftada üç saat ders ve iki saatlik soru çözümü dersi olarak tasarlanmıştır. Ders saatlerinde teorik konular işlenip tartışılacak ; iki saatlik soru çözümü saatlerinde ise dersin kısa bir gözden geçirilmesi, problem çözme ve laboratuvarda çekme testinin yapılmasını kapsamaktadır. Ders ve okuma saatleri birbirini telafi edilerek öğrencilerin odağı o dönemde incelenen konuya verilecektir. Öğrencilerin farklı materyallerin başarısızlığını test edecekleri bir çekme testi deneyi yapılacaktır. İkinci laboratuvar saati, öğrencilerin optik mikroskop kullanarak mikro yapı incelemesini kapsayan bir sınav olacaktır. Ayrıca, her bir konudan tahsis edilmiş problemler önerilecek ve öğrencilerin çabaları, sınavlardaki bilgilerini test ederek puanlandırılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %7 |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 4 | %8 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Malzeme Bilimi ve Mühendisliği ile alakalı matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri Malzeme Bilimi ve Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 2 |
2 | Karmaşık Malzeme Bilimi ve Mühendisliği problemlerini saptama ve tanımlama becerisi; bu problemleri modellemek ve çözmek doğrultusunda uygun analiz araçlarını ve metodlarını ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
3 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya da süreci analiz etme beceri ve bunu gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
4 | Malzeme Bilimi ve Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; Malzeme Bilimi ve Mühendisliğiyle alakalı son model donanım bilgisiyle ama daha çok yazılım kabiliyetleri ile bilişim teknolojilerine başvurma ve etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 1 |
5 | Malzeme Bilimi ve Mühendisliği problemlerini araştırmak amaçlı deneysel düzenek tasarlama ve kurma, veri toplama, verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi. | 1 |
6 | Veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde araştırma becerisi; gerekli bilgiyi literatürden ve diğer açık kaynaklardan ayırt etme ve etkin bir biçimde çıkarma becerisi. | 0 |
7 | Takım içinde verimli çalışabilme becerisi; disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir şekilde işbirliği edebilme becerisi; takım içinde sorumluluk alabilme becerisi. | 0 |
8 | Tek başına çalışma, bağımsız insiyatif alabilme, orjinal neticeler yaratabilme becerisi. | 0 |
9 | Yazılı ve sözlü olarak Türkçe etkin bir biçimde iletişim kurabilme becerisi. | 0 |
10 | En az bir yabancı dili (özelde İngilizce) o dilde sunulan Malzeme Bilimi ve Mühendisliği bilgisini kolayca takip etmeye ve meslektaşlarıyla etkin bir biçimde iletişim kurabilmeye yeterli olacak akıcılık düzeyinde bilme becerisi. | 0 |
11 | Bir proje ile alakalı çıktıları, sonuçları ve yorumları raporlayabilme becerisi; teknik raporlar yazabilme etkin bir biçimde sunum hazırlama ve gerçekleştirme becerisi. | 0 |
12 | Hayat boyu öğrenme ihtiyacında farkındalık; bilgiye erişebilme becerisi; bilimde ve teknolojide gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kişisel gelişimi sürdürebilme becerisi. | 2 |
13 | Profesyonel ve etik sorumluluk konularında farkındalık. | 0 |
14 | Proje yönetimi, risk yönetimi, değişim yönetimi ve stratejik yönetim gibi iş hayatı uygulamalarını idrak etme kabiliyeti. | 0 |
15 | Doğal konularda, mesleki güvenlik ve sağlık ve bunların yasal sonuçlarında farkındalık; güncel konular ve mühendislik uygulamalarına küresel ve sosyal etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin yasal sonuçları hakkında farkındalık | 0 |
16 | Girişimcilik, yenilik ve sürdürülebilir gelişme hakkında farkındalık. | 0 |