Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlama'da Araştırma | CRP 225 | 2 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Şehir planlama alanında bilimsel araştırmalarla ilgili temel ilke ve yöntemleri kavramak. |
2. Planlama araştırmalarının güvenilirliğini ve genellenebilirliğini etkileyen faktörleri belirlemek. |
3. Planlamada etik ilkelere uygun hareket etmek; etik ilkelere aykırı durumları tanımak ve bu durumlarda nasıl davranılması gerektiğini bilmek. |
4. Literatür taraması yapmak, Scopus, Google Scholar ve diğer akademik arama motorlarını kullanmak; ayrıca APA veya Harvard gibi bilimsel yazım stillerine uygun yazmak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, öğrencilere araştırma süreci, tasarım ilkeleri ve planlamacılar ile tasarımcılar tarafından kullanılan çeşitli araştırma yaklaşımlarına dair kapsamlı bir anlayış kazandırmak üzere tasarlanmıştır. Amaç, planlama ve tasarım konularında özgün araştırmalar yapabilmeleri için gerekli becerileri öğrencilere kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler; araştırma sorularının seçimi ve geliştirilmesi, farklı nitel, nicel ve karma yöntem araştırma yaklaşımlarının uygulanması ve araştırma bulgularının analizi gibi araştırma sürecinin temel aşamalarıyla tanıştırılacaktır. Ayrıca fiziksel çevreye yönelik araştırmalarda kullanılan çeşitli yöntemsel araç ve prosedürler hakkında bilgi edineceklerdir. Ders, aynı zamanda araştırmada etik konulara da değinerek, öğrencilerin araştırmalarını etik ve sorumlu bir şekilde yürütmenin önemini kavramalarını sağlamayı hedeflemektedir. Dersin sonunda öğrenciler, araştırma metodolojisi konusunda sağlam bir temel edinmiş olacak ve planlama ve tasarım alanlarında kendi özgün araştırma projelerini yürütebilecek donanıma sahip olacaklardır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapılan sunumlarda, üretken yapay zeka araçlarından yararlanılabilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma Toplantısı / Yönergeler |
2 | Bilginin Tarihi |
3 | Bilimsel Bilgiye Giriş |
4 | Kaynak Türleri ve Doğru Atıf Yapma I |
5 | Kaynak Türleri ve Doğru Atıf Yapma II |
6 | Araştırmada Etik ve İntihal |
7 | Sosyal Araştırma Stratejilerinin Temelleri |
8 | Araştırma Sorularının Formüle Edilmesi |
9 | Literatür Taraması Yapmak I |
10 | Soru-Cevap / Ara Sınav |
11 | Literatür Taraması Yapmak II |
12 | Nitel Araştırmanın Doğası |
13 | Nicel Araştırmanın Doğası |
14 | Final Teslimi Öncesi Değerlendirmeler / Soru-Cevap |
|
Kaynaklar: |
Krathwohl, D. R., Methods of Educational & Social Science Research: An Integrated Approach, 2nd ed., New York, Longman, 1998 (library H62.K6793 1998)
American Pyschological Association, Publication Manual of the American Psychological Association, 2010 (http://www.apastyle.org.)
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze eğitim, bireysel çalışma, grup çalışması, ara ödevler ve rapor teslimleri ile dersin öğretim elemanlarından geri bildirim alma, alan çalışması |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %15 |
Sunum | 1 | %15 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %30 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 3 | 1,00 | 3,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 2 | 10,00 | 20,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 3 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 4 |