Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İdare Hukuku | HUK 241 | 2 | 3 | 3 + 0 | 3 | 8,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. • Öğrencilerin İdare kavramı ile idarenin yetkilerinin kapsam ve sınırlarına hakim olmaları |
2. • İdarenin kuruluş ve teşkilat yapısı ile görev ve yetkilerinin öğrenilmesi |
3. • Hukuk devleti ilkesi ışığında idarenin hukuka bağlılığının öneminin kavranması |
4. • İdarenin yetkileri, faaliyet alanları ve temel hak ve özgürlükler açısından sınırları hakkında bilgi verilmesi |
5. • Vatandaşların idare karşısında hak ve yetkileri ve idarenin yükümlülükleri konularının kavranması, • İdarenin insan unsuru olan kamu personeli, türleri, hakları ve yükümlülükleri hakkında bilgi verilmesi, |
6. • İdarenin sorumluluğu konusunun öğrenilmesi. |
7. Birey ve idare ilişkilerinin ortaya koyularak kamu gücü karşısında bireyin haklarının korunması konusunda detaylı bilgi sahibi olunması |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
İdare hukuku dersi, fonksiyon ve organ olarak idare kavramı, hukuk devletinde idarenin yetki ve faaliyetlerini ve sorumluluğunu, kamu hizmetlerini, kamu gücünün denetimini ve idare hukukunun insan unsuru olan kamu görevlileri ve personel hukukunu kapsayan bir hukuk dalıdır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İdare (İdare Organı ve İdari Fonksiyon) |
2 | İdare Hukuku (Gelişimi, Özellikleri, Kaynakları, Uygulama Alanı, Bölümleri) |
3 | İdare Hukukuna Egemen Olan Anayasal İlkeler |
4 | İdari Teşkilat (Kavram ve Kuruluş) |
5 | İdari Teşkilata Hakim Olan İlkeler |
6 | Merkezi (Genel) İdare Teşkilat ve Görevleri |
7 | Yerinden Yönetim Kuruluşları, Teşkilat ve Görevleri |
8 | İdarenin İşlemleri ve İdarenin Tek Yanlı İşlemleri (Düzenleyici İşlemler, Bireysel İşlemler) |
9 | İdari İşlemlerin Unsurları ve Hukuka Aykırılık Nedenleri |
10 | İdari İşlemlerin Sona Ermesi |
11 | İdarenin İki Yanlı İşlemleri: Sözleşmeler |
12 | İdari Sözleşmeler |
13 | İdarenin Özel Hukuk Sözleşmeleri (Kamu İhale Sözleşmeleri) |
14 | Kamu İhale Sözleşmelerinde Uyuşmazlıkların Çözümü |
15 | İdarenin Faaliyetleri |
16 | Kamu Hizmeti Kavramı ve Gelişimi |
17 | Kamu Hizmetlerine Egemen Olan İlkeler |
18 | Kamu Hizmetlerinin Yürütülmesi Usulleri |
19 | İdari Kolluk Kavramı ve Kamu Düzeni |
20 | İdari Kolluk Personel ve Makamları İle Yetkileri |
21 | İdari Kolluk Usulleri (Kararlar, Tedbirler, Eylemler) |
22 | İdarenin Sorumluluğu |
23 | İdarenin Sorumluluğunu Ortadan Kaldıran ya da Azaltan Nedenler |
24 | İdarenin Malları ve Kamu Mülkiyeti Kavramı |
25 | İdarenin Mallarından Yararlanma Usulleri |
26 | İdarenin Hareket Araçları ve Kamu Personeli |
27 | Memurların Tabi Olduğu Hukuki Rejim ve Hak ve Yükümlülükleri |
28 | Memurların Tabi Olduğu Hukuki Rejim ve Hak ve Yükümlülükleri |
|
Kaynaklar: |
Oğuz Sancakdar, Lale Burcu Önüt, Eser Us Doğan, Mine Kasapoğlu Turhan, Serkan Seyhan, İdare Hukuku Teorik Çalışma Kitabı, Seçkin Yayınları, 2024.
Kemal GÖZLER - Gürsel KAPLAN İdare Hukuku Dersleri, Ekin Yayınları, 24. Bası, 2024.
Metin Günday İdare Hukuku, İmaj Yayınları, 2017.
Bahtiyar AKYILMAZ, Murat SEZGİNER, Cemil KAYA, Türk İdare Hukuku, Savaş Yayınevi, 2024.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Onur Karahanoğulları, İdare Hukuku, Turhan, Ankara, 2022. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik ders (haftalık bazda), pratik olay çözümü, içtihat incelemesi |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 28 | 3,00 | 84,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 10 | 2,00 | 20,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 1,00 | 1,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 3,00 | 3,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 4 | 2,00 | 8,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 2 | 3,00 | 6,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 3 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 4 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 4 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 4 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 4 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 3 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 2 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 3 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 3 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 0 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 4 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 4 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 4 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 2 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 4 |