PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Diferansiyel Denklemlere GirişMATH 254214 + 044,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler çözümlerin varlık ve teklik teoremini öğreneceklerdir.
2. Öğrenciler birinci dereceden denklemler ve yüksek dereceden denklemleri çözme tekniklerini öğrenecektir.
3. Öğrenciler Laplace dönüşümünü ve Laplace dönüşümü kullanarak diferansiyel denklemleri çözme metodunu öğrenecektir.
4. Öğrenciler diferansiyel denklem sistemlerini ve diferansiyel denklem sistemlerini çözmek için özdeğer metodunu öğreneceklerdir.
5. Öğrenciler doğal ve mühendislik sistemleri ile diferansiyel denklemler arasındaki bağlantıyı görecektir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMath 157
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Birinci dereceden diferansiyel denklemler, tam ve lineer (doğrusal) denklemler, ikinci dereceden denklemler, Cauchy-Euler denklemleri, belirsiz katsayılar, parametrelerin değişimi, yüksek dereceden denklemler, diferansiyel denklem sistemleri, Laplace dönüşümü, ters Laplace dönüşümü, diferansiyel denklemlerin seri çözümleri.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Diferansiyel Denklemlerin Tanımı, Sınıflandırmaları ve Özellikleri, Başlangıç Değer Problemleri ve Çözümleri
2Matematiksel Modeller ve Vektör Tarlaları, Birinci Mertebeden Denklemler: Ayrılabilir, Lineer Denklemler
3Birinci Mertebeden Denklemler: Tam Denklemler, İntegral Çarpanı Bulma
4Birinci Mertebeden Denklemler: Özel Dönüşümler, Homojen Denklemler, Bernouilli Denklemleri
5İkinci Mertebeden Denklemler: Sabit Katsayılı, Homojen Lineer Diferansiyel Denklemler, Belirsiz Katsayılar Yöntemi
6Parametrelerin Değişimi Yöntemi, Cauchy-Euler Denklemleri, Mertebenin İndirgenmesi
7Yüksek Mertebeden Denklemler
8Diferansiyel Denklem Sistemlerine Giriş, Birinci Mertebeden Sistemler
9Sabit Katsayılı Lineer Homojen Denklem Sistemlerinin Çözümü
10Laplace Dönüşümü Tanımı, Laplace ve Ters Laplace Dönüşümlerinin Özellikleri, Başlangıç Değer Problemlerinin Laplace Dönüşümü ile Çözümü
11Öteleme Özelliği, Basit Kesirlerine Ayırma Yöntemi, Konvolüsyon (Evrişim)
12Periyodik Fonksiyonların ve Birim Basamak Fonksiyonunun Laplace Dönüşümü
13Kuvvet Serisi Çözümleri
14Kuvvet Serisi Çözümleri
 
Kaynaklar:
Fundamentals of Differential Equations, 8th Edition; R.K. Nagle, E.B. Saff, A.D. Snider; Pearson; 2014; ISBN: 978-1-292-02382-3. Differential Equations, 3rd Edition; Shepley L. Ross; John Wiley and Sons; 1984; ISBN: 978-0471032946
 
Diğer Kaynaklar:
Lectures on Differential Equations; E. Akyıldız, Y. Akyıldız, Ş.Alpay, A. Erkip and A.Yazıcı; Matematik Vakfı Yayın No:1; 2003; ISBN: 1577663020. Differential Equations and Boundary Value Problems: Computing and Modeling; Charles Henry Edwards, David E. Penney; Pearson Prentice Hall, 2008; 0132061155, 9780132061155.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 4 saat sınıf dersi. Öğrencilerin derse katılımı zorunludur. Öğrencilerin final sınavına girebilmek için toplam derslerin en az %50 sine devam etmeleri beklenir. Aksi halde, öğrenciler NA notu ile kalacaklardır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.4
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.3
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.1
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.2
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.0
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.0
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.3
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.1
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.0
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.0