PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Diferansiyel DenklemlerMATH 243214 + 047,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler birçok adi diferansiyel denklem türünü çözebilir.
2. Öğrenciler çeşitli disiplinlerdeki problemlerin modellenmesinde kendilerine yardımcı olan diferansiyel denklem terminolojisini kullanabilirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMath 153 veya Math 151
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Birinci mertebeden başlangıç değer problemlerinin varlık-teklik teoremi. Birinci mertebeden denklemler. Yüksek mertebeden doğrusal adi diferansiyel denklemler. Sabit katsayılı denklemler. Mertebenin indirgenmesi yöntemi, belirsiz katsayılar yöntemi, parametrelerin değişimi yöntemi. Riccati denklemleri, Cauchy-Euler denklemleri. Kuvvet serisi çözümleri. Laplace dönüşümü. Evrişim integrali. Başlangıç değer problemlerinin Laplace dönüşümü kullanılarak çözümü. Doğrusal diferansiyel denklem sistemlerinin çözümü.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Diferansiyel Denklemlerin Tanımı, Özellikleri ve sınıflandırmaları, Varlık ve Teklik Teoremi
2Ayrılabilir ve Tam ADD’ler
3Doğrusal Birinci Mertebeden Denklemler, Bernouilli Denklemleri, Riccati Denklemleri
4Yüksek Mertebeden Doğrusal ODE'lerin Teorisi
5Sabit Katsayılı Homojen Denklemler
6Belirsiz Katsayılar Yöntemi
7Parametrelerin Değişimi
8Cauchy-Euler Denklemi, Mertebenin İndirgenmesi
9ADD Sistemleri
10ADD Sistemleri
11Laplace Dönüşümleri
12ODE'lerin Laplace Dönüşümleri ile Çözümleri
13Kuvvet Serisi Çözümleri
14Frobenius Yöntemi
 
Kaynaklar:
Fundamentals of Differential Equations; R.K. Nagle, E.B. Saff, A.D. Snider ; 2014, 8th Edition, Pearson, 978-1-292-02382-3.
 
Diğer Kaynaklar:
Differential Equations; S. L. Ross; Wiley; 1984; 0-471-03294-8. Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems; W. E. Boyce, R. C. Di Prima; John Wiley and Sons; 2008; 978-0470404201.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 4 saat sınıf dersi. Öğrencilerin derse katılımı zorunludur. Öğrencilerin final sınavına girebilmek için toplam derslerin en az %50 sine devam etmeleri beklenir. Aksi halde, öğrenciler NA notu ile kalacaklardır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Test/Quiz/Kısa Sınav2%10
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,5021,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)112,0012,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,5021,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık210,0020,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)120,0020,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)125,0025,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.4
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.3
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.3
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.3
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.3
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.3
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.3
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.3
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.3
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.4