PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Introduction GIS for PlannersCRP 223212 + 235,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Coğrafi bilgi sistemi (GIS) yazılımının, ör. QGIS ve veri tabanı yönetim araçlarının kullanımında teknik becerilerin kazanılması
2. Veri ve belgeleri toplayarak, bilgileri analiz ederek ve sonuçları etkin bir şekilde sunarak nitel yöntem becerileri kazanılması
3. CBS teknolojilerinin planlama ortamlarındaki potansiyelini ve uygulanabilirliğini inceleyerek olası kullanım alanlarını değerlendirmek.
4. Web haritalama, coğrafi mekânsal hizmetler ve konum-duyarlı bilişimin gelişimini yönlendiren temel ilkeleri kavramak.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS), coğrafi bilgilerin analizi ve yönetimiyle ilgilenir. Bu ders, bu tür bilgilerin yönetilmesi ve işlenmesine yönelik yöntemleri tanıtır. Dersin odak noktası; coğrafi bilginin doğasını, coğrafi bilgiye yönelik veri modellerini ve yapılarını, veri girişini, veri manipülasyonunu, depolanmasını ve temel mekânsal analizleri anlamaktır. Teorik sunumlarla laboratuvar uygulamalarını birleştiren bu ders, öğrencilerin CBS araçlarını kullanarak planlama ve kamu yönetimi konularında sağlam bir kavrayış geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlar. Giriş niteliğindeki bu derste, öğrenciler QGIS gibi belirli yazılımlar aracılığıyla CBS’nin temel çalışma ilkeleri ve uygulamalarıyla tanıştırılır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

The presentations delivered within the course may use of generative visual AI tools.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tanışma Toplantısı / Yönergeler
2CBS’ye Giriş
3Kentsel Planlamada CBS’nin Rolü
4Arayüz + Yerleşim Düzenleri + Lejantlar (Uygulama 1)
5Tematik Haritalama I + Nitelik Tabloları + SQL (Uygulama 2)
6Coğrafi Referanslama (Uygulama 3)
7QGIS’te Vektör Araçları + Çizim (Uygulama 4)
8Ara-Sınav Değerlendirmeleri
9Tabloları Birleştirme (Uygulama 5)
10Yoğunluk Haritaları (Uygulama 6)
11Raster İşleme + Sayısal Yükseklik Modelleri (DEM) Dosyaları (Uygulama 7)
12Coğrafi Referanslama II (Uygulama 8)
13Mekânsal Analizin Ayrıntıları / Ekstra Uygulama
14FİNAL TESLİMİ
 
Kaynaklar:
Longley, P. (2001). Geographic information systems and science. Chichester: Wiley. Crosier, S., & Environmental Systems Research Institute (Redlands, Calif.). (2004). ArcGIS 9. Redlands, CA:ESRI. Price, M. H. (2012). Mastering ArcGIS. Dubuque, Iowa: McGraw-Hill.
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, GIS araçlarını kullanarak planlama ve kamu yönetimine yönelik sağlam bir kavrayış kazandırmak amacıyla teorik sunumları laboratuvar alıştırmalarıyla birleştirir. Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin temel çalışma ilkeleri ve uygulamaları, özellikle QGIS yazılımı üzerinden öğrencilere tanıtılır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Laboratuvar8%40
Final Sınavı1%35
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri84,0032,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.3
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.4
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.4
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.2
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.2
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.2