Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Introduction GIS for Planners | CRP 223 | 2 | 1 | 2 + 2 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Coğrafi bilgi sistemi (GIS) yazılımının, ör. QGIS ve veri tabanı yönetim araçlarının kullanımında teknik becerilerin kazanılması |
2. Veri ve belgeleri toplayarak, bilgileri analiz ederek ve sonuçları etkin bir şekilde sunarak nitel yöntem becerileri kazanılması |
3. CBS teknolojilerinin planlama ortamlarındaki potansiyelini ve uygulanabilirliğini inceleyerek olası kullanım alanlarını değerlendirmek. |
4. Web haritalama, coğrafi mekânsal hizmetler ve konum-duyarlı bilişimin gelişimini yönlendiren temel ilkeleri kavramak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS), coğrafi bilgilerin analizi ve yönetimiyle ilgilenir. Bu ders, bu tür bilgilerin yönetilmesi ve işlenmesine yönelik yöntemleri tanıtır. Dersin odak noktası; coğrafi bilginin doğasını, coğrafi bilgiye yönelik veri modellerini ve yapılarını, veri girişini, veri manipülasyonunu, depolanmasını ve temel mekânsal analizleri anlamaktır. Teorik sunumlarla laboratuvar uygulamalarını birleştiren bu ders, öğrencilerin CBS araçlarını kullanarak planlama ve kamu yönetimi konularında sağlam bir kavrayış geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlar. Giriş niteliğindeki bu derste, öğrenciler QGIS gibi belirli yazılımlar aracılığıyla CBS’nin temel çalışma ilkeleri ve uygulamalarıyla tanıştırılır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma Toplantısı / Yönergeler |
2 | CBS’ye Giriş |
3 | Kentsel Planlamada CBS’nin Rolü |
4 | Arayüz + Yerleşim Düzenleri + Lejantlar (Uygulama 1) |
5 | Tematik Haritalama I + Nitelik Tabloları + SQL (Uygulama 2) |
6 | Coğrafi Referanslama (Uygulama 3) |
7 | QGIS’te Vektör Araçları + Çizim (Uygulama 4) |
8 | Ara-Sınav Değerlendirmeleri |
9 | Tabloları Birleştirme (Uygulama 5) |
10 | Yoğunluk Haritaları (Uygulama 6) |
11 | Raster İşleme + Sayısal Yükseklik Modelleri (DEM) Dosyaları (Uygulama 7) |
12 | Coğrafi Referanslama II (Uygulama 8) |
13 | Mekânsal Analizin Ayrıntıları / Ekstra Uygulama |
14 | FİNAL TESLİMİ |
|
Kaynaklar: |
Longley, P. (2001). Geographic information systems and science. Chichester: Wiley.
Crosier, S., & Environmental Systems Research Institute (Redlands, Calif.). (2004). ArcGIS 9. Redlands, CA:ESRI.
Price, M. H. (2012). Mastering ArcGIS. Dubuque, Iowa: McGraw-Hill. |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, GIS araçlarını kullanarak planlama ve kamu yönetimine yönelik sağlam bir kavrayış kazandırmak amacıyla teorik sunumları laboratuvar alıştırmalarıyla birleştirir. Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin temel çalışma ilkeleri ve uygulamaları, özellikle QGIS yazılımı üzerinden öğrencilere tanıtılır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Laboratuvar | 8 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |