Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Introduction GIS for Planners | CRP 223 | 2 | 1 | 2 + 2 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Coğrafi bilgi sistemi (GIS) yazılımının, ör. QGIS ve veri tabanı yönetim araçlarının kullanımında teknik becerilerin kazanılması |
2. Veri ve belgeleri toplayarak, bilgileri analiz ederek ve sonuçları etkin bir şekilde sunarak nitel yöntem becerileri kazanılması |
3. CBS teknolojilerinin planlama ortamlarındaki potansiyelini ve uygulanabilirliğini inceleyerek olası kullanım alanlarını değerlendirmek. |
4. Web haritalama, coğrafi mekânsal hizmetler ve konum-duyarlı bilişimin gelişimini yönlendiren temel ilkeleri kavramak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS), coğrafi bilgilerin analizi ve yönetimiyle ilgilenir. Bu ders, bu tür bilgilerin yönetilmesi ve işlenmesine yönelik yöntemleri tanıtır. Dersin odak noktası; coğrafi bilginin doğasını, coğrafi bilgiye yönelik veri modellerini ve yapılarını, veri girişini, veri manipülasyonunu, depolanmasını ve temel mekânsal analizleri anlamaktır. Teorik sunumlarla laboratuvar uygulamalarını birleştiren bu ders, öğrencilerin CBS araçlarını kullanarak planlama ve kamu yönetimi konularında sağlam bir kavrayış geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlar. Giriş niteliğindeki bu derste, öğrenciler QGIS gibi belirli yazılımlar aracılığıyla CBS’nin temel çalışma ilkeleri ve uygulamalarıyla tanıştırılır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
The presentations delivered within the course may use of generative visual AI tools. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma Toplantısı / Yönergeler |
2 | CBS’ye Giriş |
3 | Kentsel Planlamada CBS’nin Rolü |
4 | Arayüz + Yerleşim Düzenleri + Lejantlar (Uygulama 1) |
5 | Tematik Haritalama I + Nitelik Tabloları + SQL (Uygulama 2) |
6 | Coğrafi Referanslama (Uygulama 3) |
7 | QGIS’te Vektör Araçları + Çizim (Uygulama 4) |
8 | Ara-Sınav Değerlendirmeleri |
9 | Tabloları Birleştirme (Uygulama 5) |
10 | Yoğunluk Haritaları (Uygulama 6) |
11 | Raster İşleme + Sayısal Yükseklik Modelleri (DEM) Dosyaları (Uygulama 7) |
12 | Coğrafi Referanslama II (Uygulama 8) |
13 | Mekânsal Analizin Ayrıntıları / Ekstra Uygulama |
14 | FİNAL TESLİMİ |
|
Kaynaklar: |
Longley, P. (2001). Geographic information systems and science. Chichester: Wiley.
Crosier, S., & Environmental Systems Research Institute (Redlands, Calif.). (2004). ArcGIS 9. Redlands, CA:ESRI.
Price, M. H. (2012). Mastering ArcGIS. Dubuque, Iowa: McGraw-Hill. |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, GIS araçlarını kullanarak planlama ve kamu yönetimine yönelik sağlam bir kavrayış kazandırmak amacıyla teorik sunumları laboratuvar alıştırmalarıyla birleştirir. Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin temel çalışma ilkeleri ve uygulamaları, özellikle QGIS yazılımı üzerinden öğrencilere tanıtılır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Laboratuvar | 8 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 8 | 4,00 | 32,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 3 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 4 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 2 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 2 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 2 |