PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Olasılığa Giriş ve İstatistikIE 230213 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Olasılıkla ilgili temel kavramları anlama
2. Veri analizi yapma
3. Doğru istatistiksel yöntemleri seçme
4. Problem çözmede istatistiksel yöntemleri kullanma
5. İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlama
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMATH158
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Olasılığın temel kavramları ve istatistiğin temellerini oluşturan rastgele değişkenler. Kesikli ve sürekli rasgele değişkenler ve dağılımları, kesikli rasgele değişkenlerin beklentisi. Rastgele örnekler, istatistikler ve dağılımları, tahmin, hipotez testi, iki popülasyon hakkında çıkarım, varyans analizi, regresyon analizi.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Temel kavramların tanıtımı
2Sayısal ve grafiksel tanımlama yöntemleri
3Olasılık unsurları
4Kesikli rastgele değişkenler ve dağılımları
5Ayrık rastgele değişkenlerin beklentisi
6Sürekli rastgele değişkenler ve dağılımları
7Sürekli rastgele değişkenlerin beklentisi
8Rastgele örnekler, istatistikler ve dağılımları
9Tahmin: Nokta ve aralık tahmin edicileri
10Hipotez testi
11İki popülasyon hakkında çıkarım
12Varyans analizi; tek yönlü, iki yönlü
13Varyans analizi; tek yönlü, iki yönlü
14Regresyon analizine giriş ve bazı uygulamalar
 
Kaynaklar:
(1) W. Navidi, Statistics for Engineers and Scientists (5th Edition), McGraw-Hill, 2020, ISBN: 978-1-260-43099-8 (2) J.L. Devore, Probability and Statistics for Engineering and the Sciences, Duxbury Pr., 2008, ISBN: 978-0495382171
 
Diğer Kaynaklar:
(1) D. C. Montgomery, and G. C. Runger, Applied Statistics and Probability for Engineers, Wiley, 2014, ISBN: 9781118744123 (2) J. E. Freund, Modern Elementary Statistics, Prentice Hall, 2006, ISBN: 978-0131874398 (3) E.K. Bowen and M. K. Starr, Basic Statistics for Business and Economics, McGraw-Hill, 1982, ISBN: 978-0070661882
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders işlenir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%30
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.3
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.3
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.0
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.2
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.4
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.2
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.0
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.3
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0