PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İktisatta Kantitatif YöntemlerECON 223213 + 034,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Matematiksel teknikler ve iktisadi modelleme arasındaki ilişkiyi kavrar.
2. Uygun kantitatif yöntemleri iktisadi analizlere uygulayabilir ve matematik kullanarak iktisadi analizler gerçekleştirebilir.
3. İktisadi sorunların matematiksel olarak nasıl formüle edileceğini öğrenir ve matematiksel kavramları iktisat bağlamında yorumlayabilir.
4. Matris cebirini basit iktisadi problemlere ve modellere uygulayabilir.
5. Karşılaştırmalı durağanlık teknikleri ile tanışır ve bunların, iktisadi modellerden test edilebilir tahminler türetmede nasıl kullanıldığını anlar.
6. Kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon tekniklerini iktisadi problemlere uygulayabilir.
7. İntegral kalkülüsü konusununda bilgi sahibi olur ve bunun iktisadi problemlerin analizinde nasıl kullanılacağını öğrenir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste lisans düzeyi iktisat teorisi derslerinde kullanılan temel matematiksel araç ve teknikler öğretilmektedir. Ele alınan konular arasında, iktisatta denge analizi, matris cebiri ve iktisadi uygulamaları, karşılaştırmalı durağanlık analizi ve iktisadi uygulamaları, üstel ve logaritmik fonksiyonlar, kısıtlı ve kısıtsız statik optimizasyon ve iktisadi uygulamaları, iktisadi dinamiklik ve integral kalkülüsü gibi konular yer almaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yapay zekâ araçları, karmaşık matematiksel modelleri kurmak ve çözmek için dersin tamamında kullanılmakta, çalışmalar adım adım kontrol edilmektedir. Yapay zekâ, ekonomik formülleri türetmeye yardımcı olmakta, kalkülüs, lineer cebir veya optimizasyon problemlerinin her adımını açıklamaktadır. Yapay zekâ, farklı parametrelerle ekonomik modellerin simülasyonlarını oluşturmak ve sonuçları analiz etmek için kullanılmaktadır. Son olarak, yapay zekâ öğrencilerin matematiksel kavramların ve ekonomik ilişkilerin görselleştirmelerini oluşturmasına yardımcı olacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1İktisatta Denge Analizi
2Doğrusal Modeller ve Matris Cebiri
3Matris Cebirinin İktisadi Uygulamaları: Piyasa ve Milli Gelir Modelleri, Leontief Girdi-Çıktı Modelleri
4Karşılaştırmalı Durağanlıklar ve Türev; Türev Alma Kuralları
5Karşılaştırmalı Durağanlık Analizi
6Karşılaştırmalı Durağanlık Analizinin İktisadi Uygulamaları
7Ara Sınav
8Optimizasyon
9Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar
10Birden Çok Seçim Değişkeni Durumu
11Eşitlik Kısıtlamaları Altında Optimizasyon
12Eşitlik Kısıtlamaları Altında Optimizasyonun İktisadi Uygulamaları: Fayda Maksimizasyonu ve Tüketici Talebi, Maliyet Minimizasyonu
13İktisadi Dinamiklik ve İntegral Kalkülüsü
14İntegrallerin İktisadi Uygulamaları: Marjinal Fonksiyondan Toplam Fonksiyona, Tüketici Artığı, Yatırım ve Sermaye Oluşumu, Nakit ve Daimi Akımların Bugünkü Değeri, Domar Büyüme Modeli
 
Kaynaklar:
1. Chiang, Alpha C. ve K. Wainwright (2005), Fundamental Methods of Mathematical Economics, 4th edition, McGraw-Hill/Irwin.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Baldani, J., J. Bradfield ve R. W. Turner (2011), Mathematical Economics, 3rd edition, Linus Publications. 2. Simon, C. P. ve L. Blume (1994), Mathematics for Economists, W. W. Norton & Company. 3. Sydsaeter, K., P. Hammond, A. Strom ve A. Carvajal (2016), Essential Mathematics for Economic Analysis, 5th edition, Pearson Education.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Ders Katılımı14%10
Test/Quiz/Kısa Sınav5%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar.3
2İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının  önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur.4
3Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur.3
4İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası  yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur.3
5İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur.1
6Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur.0
7Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir.0
8Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır.2
9Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir.2
10İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.1
11Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.0
12İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur.0
13Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir.2
14Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir.0