Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İktisatta Kantitatif Yöntemler | ECON 223 | 2 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Matematiksel teknikler ve iktisadi modelleme arasındaki ilişkiyi kavrar. |
2. Uygun kantitatif yöntemleri iktisadi analizlere uygulayabilir ve matematik kullanarak iktisadi analizler gerçekleştirebilir. |
3. İktisadi sorunların matematiksel olarak nasıl formüle edileceğini öğrenir ve matematiksel kavramları iktisat bağlamında yorumlayabilir. |
4. Matris cebirini basit iktisadi problemlere ve modellere uygulayabilir. |
5. Karşılaştırmalı durağanlık teknikleri ile tanışır ve bunların, iktisadi modellerden test edilebilir tahminler türetmede nasıl kullanıldığını anlar. |
6. Kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon tekniklerini iktisadi problemlere uygulayabilir. |
7. İntegral kalkülüsü konusununda bilgi sahibi olur ve bunun iktisadi problemlerin analizinde nasıl kullanılacağını öğrenir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste lisans düzeyi iktisat teorisi derslerinde kullanılan temel matematiksel araç ve teknikler öğretilmektedir. Ele alınan konular arasında, iktisatta denge analizi, matris cebiri ve iktisadi uygulamaları, karşılaştırmalı durağanlık analizi ve iktisadi uygulamaları, üstel ve logaritmik fonksiyonlar, kısıtlı ve kısıtsız statik optimizasyon ve iktisadi uygulamaları, iktisadi dinamiklik ve integral kalkülüsü gibi konular yer almaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yapay zekâ araçları, karmaşık matematiksel modelleri kurmak ve çözmek için dersin tamamında kullanılmakta, çalışmalar adım adım kontrol edilmektedir. Yapay zekâ, ekonomik formülleri türetmeye yardımcı olmakta, kalkülüs, lineer cebir veya optimizasyon problemlerinin her adımını açıklamaktadır. Yapay zekâ, farklı parametrelerle ekonomik modellerin simülasyonlarını oluşturmak ve sonuçları analiz etmek için kullanılmaktadır. Son olarak, yapay zekâ öğrencilerin matematiksel kavramların ve ekonomik ilişkilerin görselleştirmelerini oluşturmasına yardımcı olacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İktisatta Denge Analizi |
2 | Doğrusal Modeller ve Matris Cebiri |
3 | Matris Cebirinin İktisadi Uygulamaları: Piyasa ve Milli Gelir Modelleri, Leontief Girdi-Çıktı Modelleri |
4 | Karşılaştırmalı Durağanlıklar ve Türev; Türev Alma Kuralları |
5 | Karşılaştırmalı Durağanlık Analizi |
6 | Karşılaştırmalı Durağanlık Analizinin İktisadi Uygulamaları |
7 | Ara Sınav |
8 | Optimizasyon |
9 | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar |
10 | Birden Çok Seçim Değişkeni Durumu |
11 | Eşitlik Kısıtlamaları Altında Optimizasyon |
12 | Eşitlik Kısıtlamaları Altında Optimizasyonun İktisadi Uygulamaları: Fayda Maksimizasyonu ve Tüketici Talebi, Maliyet Minimizasyonu |
13 | İktisadi Dinamiklik ve İntegral Kalkülüsü |
14 | İntegrallerin İktisadi Uygulamaları: Marjinal Fonksiyondan Toplam Fonksiyona, Tüketici Artığı, Yatırım ve Sermaye Oluşumu, Nakit ve Daimi Akımların Bugünkü Değeri, Domar Büyüme Modeli |
|
Kaynaklar: |
1. Chiang, Alpha C. ve K. Wainwright (2005), Fundamental Methods of Mathematical Economics, 4th edition, McGraw-Hill/Irwin. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Baldani, J., J. Bradfield ve R. W. Turner (2011), Mathematical Economics, 3rd edition, Linus Publications.
2. Simon, C. P. ve L. Blume (1994), Mathematics for Economists, W. W. Norton & Company.
3. Sydsaeter, K., P. Hammond, A. Strom ve A. Carvajal (2016), Essential Mathematics for Economic Analysis, 5th edition, Pearson Education. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 5 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 3 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 4 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 3 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 1 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 0 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 0 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 2 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 2 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 1 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 0 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 0 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 2 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 0 |