Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mühendislik Ekonomisi | IE 345 | 2 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Maliyet analizi ve amortisman yöntemlerinin temellerini anlama becerisine sahip olacaklar. |
2. Mühendislik projelerinin değerlendirilmesi ve en iyi alternatiflerin seçilmesi için analitik ve sayısal yöntemlerin uygulanması konusunda beceriye sahip olacaklar |
3. Özel sektör projelerinin, karşılıklı dışlama projelerinin, bağımsız projelerin ve kamu sektörü projelerinin tanımını anlayacaklar. |
4. Fayda-maliyet oranları ve fayda-maliyet analizi yapma becerisi kazanacaklar. |
5. Getiri oranı ve artan analizini anlama yeteneği ve projelerin nakit akışlarından getiri oranını nasıl belirleyeceğini açıklama becerisine sahip olacaklar. |
6. Alternatiflerin ekonomik ömürlerini anlama ve yenileme kararları alacaklar |
7. Sermaye bütçelemesi tekniğini açıklama yeteneği kazanacaklar. |
8. Alternatifler arasında başabaş analizi yapabilme yeteneği kazanacaklar. |
9. Tüm öğrenciler etik konularının farkında olacaklardır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders mühendislik uygulamalarında ve özellikle de proje değerlendirme prosedürlerinde ekonomi prensiplerinin önemini vurgulamaktadır. Paranın zaman değeri, enflasyon, amortisman ve gelir vergisi gibi mühendislik kararlarında yer alan ekonomik değerlendirmenin temelleri ve ilgili teknikler anlatılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Maliyet Kavramları ve Maliyet Analizinin Temelleri. |
2 | Amortisman Yöntemleri. |
3 | Mühendislik Ekonomisinin Temelleri, Paranın Zaman Değeri ve Ekonomik Eşdeğerlik. |
4 | Mühendislik Ekonomisi Faktörleri: Zaman ve Faizin Parayı Nasıl Etkilediği. |
5 | Mühendislik Ekonomisi Faktörlerinin Birleştirilmesi. |
6 | Nominal ve Etkin Faiz Oranları. |
7 | Proje Değerlendirme ve Seçim Yöntemleri: Mevcut Değer Analizi. |
8 | Proje Değerlendirme ve Seçim Yöntemleri: Yıllık Değer Analizi. |
9 | Getiri Oranı Analizi: Tek Alternatif |
10 | Getiri Oranı Analizi: Çoklu Alternatif. |
11 | Kamu Sektörü Projeleri ve Fayda/Maliyet Analizi. |
12 | Değiştirme ve Alıkoyma Kararları |
13 | Başabaş Analizi. |
14 | Gözden geçirme |
|
Kaynaklar: |
Leland Blank, and Anthony Tarquin, Engineering Economy, 8th Ed., McGraw-Hill, 2018. |
|
Diğer Kaynaklar: |
John A. White, Kenneth E. Case, and David B. Pratt, Principles of Engineering Economic Analysis, Wiley, 2010.
Chan S. Park, Contemporary Engineering Economics, Pearson, 5 ed., 2011. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
3 saat sınıfta ders anlatılacak. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
Ödev | 4 | %20 |
Vaka İncelemesi | 1 | %15 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 2 |
2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 2 |
3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 3 |
4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 1 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 1 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 1 |
14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 1 |
15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 2 |