PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Makroekonomik Teori IECON 209213 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Ulusal çıktı, enflasyon ve işsizlik gibi makroekonomik değişkenlerin nasıl hesaplandığını ve bu hesaplamalarda ortaya çıkan sorunları öğreneceklerdir.
2. Uzun dönemde toplam ekonominin davranışını açıklamak için kullanılan teorik modelleri anlayabilecek ve bu modelleri bir açık ekonominin karşılaştığı şokların etkilerini inceleyebilmek ve bu ekonomilerde uygulanan makroekonomik politikaların etkileri ile ilgili soruları cevaplamak için kullanabileceklerdir.
3. Kısa ve uzun dönemde çıktı, faiz oranları, fiyat seviyesi, enflasyon ve döviz kurlarının kapalı ve küçük açık ekonomilerde nasıl belirlendiğini öğreneceklerdir.
4. Doğal oran hipotezini ve Phillips eğrisi tartışmalarını anlayacaklardır.
5. Ekonomik ve mali krizlerin neden ve sonuçları ile ilgili bilgi edineceklerdir.
6. Farklı döviz kuru rejimlerini ve bunların avantajlarını ve dezavantajlarını öğreneceklerdir.
7. Makroekonomik modellerde denge sonuçlarını çözebilecekler ve burdan çıkan toplam makroekonomik değişkenler için tahminlerin bireysel ajanların mikro davranışından ve dengeye getirilen diğer kısıtlamalardan (finansal sürtünmeler gibi) nasıl etkilendiğini analiz edebileceklerdir.
8. Makroekonomik teorilerin tahminlerini değerlendirebilecek ve bunları Türkiye verisi ile karşılaştırabileceklerdir.
9. Matematiksel becerilerini ekonomik soruları yanıtlamak için uygulayabilecek ve bu becerilerin neden iyi bir ekonomist olmak çok önemli olduğunu fark edeceklerdir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerECON102
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu iktisat lisans eğitiminin ilk temel makroekonomi teorisi dersidir. Bu ders bir IS-LM-BP modeli çerçevesi kapalı ekonomilerdeki temel makroekonomik değişkenlerin kısa ve uzun vadeli nasıl belirlendiğini inceler. Ders, önemli politika sorularını analiz etmek ve makroekonomik toplamları ve ekonomiler arasındaki makroekonomik ve finansal bağları sağlam bir şekilde çalıştırmak için genel bir çerçeveyi iyileştirmeyi amaçlamaktadır. Bu ders kapsamı aşağıdaki gibidir: Mal ve hizmet piyasası dengesi, para piyasası dengesi, kapalı ekonomi IS-LM modeli ve politika analizi, kaldıraç oranı, risk ve risk primi kavramları arasındaki ilişkiler, nominal, reel ve borçlanma faiz oranları arasındaki bağlantılar ve IS-LM modelinin genişletilmesi, işgücü piyasası, doğal işsizlik oranı, enflasyon ve Phillips eğrisi, kısa vadeli kapalı ekonomi tam modeli (IS-LM-BP modeli) ve bu modeli kullanarak politika analizi, parasal tarafsızlık, nötr reel faiz oranı, çıpalanmış ve çıpasını kaybetmiş enflasyon beklentileri ve bunların dezenflasyon süreci üzerindeki farklı etkileri.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yapay zeka araçları, öğrencilere karmaşık makroekonomik verileri analiz etme, politika senaryolarını simüle etme ve IS-LM-PC modeli gibi teorik modelleri anlama konusunda destek olurken, aynı zamanda modern ekonomik analiz için gerekli olan dijital okuryazarlık becerilerini de geliştirecektir. Bu entegrasyonu belgelendirirken, yapay zeka geleneksel ekonomik muhakemeyi değiştirmeyecek, aksine geliştirecektir. Yapay zeka entegrasyonu, öğrencileri temel makroekonomik analiz yeterliliklerini geliştirmeye odaklanmaya devam ederken çağdaş işyeri uygulamalarına hazırlayacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Makroekonomiye ve Makroekonomik Verilere Giriş
2Kapalı Ekonomi Kısa Dönem Dengesi: Mal ve Hizmet Piyasaları
3Mal ve Hizmet Piyasalarındaki denge üretim düzeyinin belirlenmesi ve Maliye Polikası Çarpanları
4Kapalı Ekonomi Kısa Dönem Dengesi: Finansal Piyasalar
5Kapalı Ekonomi Kısa Dönem Mal ve Hizmet Piyasaları: IS-LM Modeli
6Kapalı Ekonomi IS-LM Modelinde politika analizi ve politika karması uygulamaları
7IS-LM Modelinin Pratik Uygulaması
8Ara Sınav
9Finansal Piyasalar II: Genişletilmiş IS-LM Modeli
10İşgücü Piyasası
11Phillips Eğrisi Kavramı, Çıkarımı, ve Grafiksel Gösterimi
12Philips Eğrisinde Çıpalanmış ve Çıpası Kaybolmuş Enflasyon Beklentileri
13Kısa Dönemden Orta Döneme: IS-LM-PC Modeli
14IS-LM-PC Modelinde Politika Analizi
 
Kaynaklar:
1. Olivier Blanchard (2012), Macroeconomics, Pearson-Prentice Hall, 6th ed. 2. Mankiw, Gregory N. (2016), Macroeconomics , Macmillian, Worth publishers, 9th ed.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Rudiger Dornbusch, Stanley Fischer and Richard Startz (2014), Macroeconomics, McGraw-Hill, 12th ed. 2. Robert J. Barro (2008), Macroeconomics: A Modern Approach, Thomson. 3. Michael Burda and Charles Wyplosz (2017), Macroeconomics: A European Text, Oxford University Press, 7th ed.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%35
Test/Quiz/Kısa Sınav5%20
Ders Katılımı14%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar.4
2İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının  önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur.0
3Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur.0
4İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası  yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur.4
5İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur.4
6Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur.0
7Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir.0
8Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır.3
9Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir.3
10İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.3
11Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.2
12İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur.1
13Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir.3
14Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir.0