Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Akıllı Malzemeler ve Yapılar | MNT 507 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenci, çeşitli akıllı malzeme türlerini (piezoelektrik, elektro-aktif polimer, şekil hafızalı alaşım, vb.) tanımlayabilir ve işlevlerini açıklayabilir. |
2. Öğrenci, mikro ve nano ölçekte akıllı yapıların uygulama alanlarını analiz edebilir ve bu sistemlerin mühendislikteki katkılarını değerlendirebilir. |
3. Öğrenci, biyo-esinli malzeme ve sensör teknolojilerini kullanarak belirli bir mühendislik problemi için uygun bir çözüm önerisi geliştirebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mikro ve nano ölçekte gerçek hayat uygulamalarında akıllı malzeme ve yapılarının tasarımı ve uygulaması gözden geçirecektir. Ders, akıllı yapılıarın tanımı, biyolojiden esinlenen malzeme ve yapıları, piezo elektrik malzeme ve işletici, Elektro-aktif polimerler, şekil bellekli alaşımlar ve işleticiler, Magnetostriktif malzemeler, sensörler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Akıllı Malzemelere ve Yapılara Giriş |
2 | Akıllı Yapıların Tanımı ve Özellikleri |
3 | Biyo-esinli Malzemeler ve Yapılar I |
4 | Biyo-esinli Malzemeler ve Yapılar II |
5 | Piezoelektrik Malzemelere Giriş |
6 | Piezoelektrik Aktüatörler ve Uygulamaları |
7 | Elektro-aktif Polimerler (EAP): Yapısı ve Kullanımı |
8 | EAP Tabanlı Aktüatörler ve Sensörler |
9 | Şekil Hafızalı Alaşımlar (SMA): Temel Kavramlar |
10 | SMA Aktüatörler ve Mühendislik Uygulamaları |
11 | Magnetostriktif Malzemeler ve Uygulama Alanları |
12 | Akıllı Sensör Teknolojilerine Giriş |
13 | Mikro ve Nano Ölçekte Uygulamalar |
14 | Genel Değerlendirme ve Proje Sunumları |
|
Kaynaklar: |
1-Smart Materials and Structures, M. V. Gandhi, B. S. Thompson, Springer, 1992, ISBN: 9780412370106
2-Smart Materials and Structures: New Research, James A. Bailey (Ed.), Nova Science Publishers, 2006, ISBN: 9781608761997
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders uygulama dersi olmadan 3 saat teorik ders olarak tasarlanmıştır. Dersler, öğrencilerin takip edecekleri ders kitabı, referans kitabı veya ppt dosyalarında bulunan bilgilerdeki önemli noktaların kritik edilmesi şeklinde olacaktır. Dersler, hem tahtanın hem de ppt sunumları gibi görsel araçların kullanılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin duruma gore ödev veya konuyla ilgili bir dönem ödevi yapmaları beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Dönem Ödevi | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel bilimler ile mühendislik konularını içeren alanlarda bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir. | 1 |
2 | Mikro ve Nanoteknoloji alanında kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık Mikro ve Nanoteknoloji alanında problemlerine uygulama yeteneği. | 1 |
3 | Mikro ve Nanoteknoloji alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği. | 1 |
4 | Mikro ve Nanoteknoloji alanında karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği. | 2 |
5 | Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği. | 1 |
6 | Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Mikro ve Nanoteknoloji ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği. | 0 |
7 | Ekiplerde ve bağımsız olarak çalışma ve bir ekibi yönetme yeteneği. | 0 |
8 | En az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği. | 2 |
9 |
Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği.
| 1 |
10 | Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği. | 2 |
11 | Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık. | 2 |