Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapısal Seramikler | MNT 515 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapısal seramiklerin temel prensiplerini açıklayabilme: Mekanik özelliklerini (kırılma tokluğu, sürünme direnci vb.) ve mikroyapı-performans ilişkilerini analiz ederek, aşırı ortamlarda kullanım uygunluğunu değerlendirebilme. |
2. Seramiklerin toklaştırma mekanizmalarını ve bunların dayanıklılığı arttırmadaki rollerini analiz etme: Zirkonya temelli ve diğer yapısal seramiklerde dayanıklılığı artıran toklaştırma mekanizmalarını örneklerle açıklayabilme. |
3. Yapısal seramik tasarım konseptlerini uygulayabilme: Weibull istatistiği ve gerilme analizi gibi yöntemlerle, ısı motoru parçaları, rulmanlar veya aşınmaya dayanıklı sistemler gibi bileşenlerde güvenilirlik sorunlarını çözebilme. |
4. Önemli seramik gruplarını karşılaştırabilme: Karbürler (silisyum karbür vb.), nitrürler (silisyum nitrür, SiAlON vb.) ve oksitler (alümina, zirkonya vb.) gibi malzemelerin özelliklerini, üretim yöntemlerini ve havacılık, biyomedikal veya savunma gibi sektörlerdeki uygulamalarını değerlendirebilme. |
5. Mühendislik problemleri için seramik tabanlı çözümler önerebilme: Termal stabilite, aşınma direnci gibi davranışları kavrayarak, biyoseramikler veya askeri zırhlar gibi özel uygulamalara yönelik konsept tasarımlar geliştirebilme. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Yapısal seramikler ve uygulamalarına giriş (ısı motorlarında kullanılan seramikler, rulmanlar, metal işleme operasyonlarında kullanılan seramikler, aşınmaya dirençli parçalar, biyoseramikler, askeri amaçlı seramikler), dönüşüm tokaştırma mekanizması ve örnekleri, mikroyapı-performans ilişkileri, kırılma tokluğu, sürünme özellikleri, tasarım konsepti ve yapısal seramiklerin kavramsal tasarımı, Weibull analizi, karbürler (silisyum karbür, v.s.), nitrürler (silisyum nitrür, SiAlON, V.S.) oksitler (alümina, zirkonya, v.s.) ve diğer önemli yapısal seramik grupları. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Seramik: Tanım ve Özellikler |
2 | Seramiklerin bağları, yapısı ve fiziksel özellikleri |
3 | Seramiklerin mekanik davranışları |
4 | Seramiklerde Toklaştırma Mekanizmaları |
5 | Seramik süreçleri: Yüksek saflık seramik tozlarının sentezi |
6 | Seramik süreçleri: Şekillendirme |
7 | Seramik süreçleri: Seramiklerin sinterlenmesi |
8 | Yüksek sıcaklık seramikleri |
9 | Oksit Esaslı Yapısal Seramikler 1 |
10 | Oksit Esaslı Yapısal Seramikler 1 |
11 | Oksit Dışı Yapısal Seramikler 1 |
12 | Oksit Dışı Yapısal Seramikler 2 |
13 | Genel Bakış: Yapısal Seramiklerin Uygulamaları 1 |
14 | Genel Bakış: Yapısal Seramiklerin Uygulamaları 2 |
|
Kaynaklar: |
Tek bir ders kitabına bağlı kalınmamaktadır. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Advanced Structural Ceramics, Bikramjit Basu Kantesh Balani, Wiley (2011)
Structural Ceramics: Fundamentals and Case Studies, Frank Riley, Cambridge University Press (2009) |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders uygulama dersi olmadan 3 saat teorik ders olarak tasarlanmıştır. Derste öğrencilerin teorik altyapısı ile konu hakkındaki anlama düzeylerini arttırmak amaçlanmıştır. Dersler, öğrencilerin takip edecekleri ders kitabı, referans kitabı veya ppt dosyalarında bulunan bilgilerdeki önemli noktaların kritik edilmesi şeklinde olacaktır. Dersler, hem tahtanın hem de ppt sunumları gibi görsel araçların kullanılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin duruma gore ödev veya konuyla ilgili bir dönem ödevi yapmaları beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Dönem Ödevi (Sunumu) | 2 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel bilimler ile mühendislik konularını içeren alanlarda bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir. | 2 |
2 | Mikro ve Nanoteknoloji alanında kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık Mikro ve Nanoteknoloji alanında problemlerine uygulama yeteneği. | 0 |
3 | Mikro ve Nanoteknoloji alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği. | 0 |
4 | Mikro ve Nanoteknoloji alanında karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği. | 0 |
5 | Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği. | 0 |
6 | Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Mikro ve Nanoteknoloji ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği. | 0 |
7 | Ekiplerde ve bağımsız olarak çalışma ve bir ekibi yönetme yeteneği. | 1 |
8 | En az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği. | 2 |
9 |
Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği.
| 0 |
10 | Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği. | 0 |
11 | Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık. | 2 |