Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Faz dönüşümleri ve Kinetik | MNT 512 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Metalik sistemlerin katı hal dönüşümünde kinetik ve termodinamik prensipler uygular. |
2. Bir faz değişimi sırasında dönüşüm parametrelerini hesaplar. |
3. Faz dönüşüm problemlerinde fenomenolojik ve atomistik yaklaşımları kullanır. |
4. Sıcaklık ve itici gücün difüzyon ve mikroyapı üzerindeki etkilerini belirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Yüzeyler ve ara yüzeyler, faz dönüşümlerinin termodinamiği, çekirdeklenme, çökeltilerin büyümesi, katılarda difüzyon, spinodal ayrışma, faz dönüşümleri, difüzyon ve mikroyapı üzerine sıcaklık etkisi ve itici güçler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Faz dengesinin tanımıyla ilgili termodinamiğin temel prensipleri (Birinci, ikinci ve üçüncü yasaları) |
2 | Noktal, çizgi ve yüzey kusurlarının özellikleri |
3 | Difüzyon: Fenomenolojik ve atomik yaklaşım, Yeralan Difüzyon, itici güc ve Hareketlilik |
4 | Difüzyon: Fenomenolojik ve atomik yaklaşım_Fick'in yasaları, Durağan difüzyonu |
5 | Difüzyon: Fenomenolojik ve atomik yaklaşım_Durağan olmayan difüzyon ve karbürleme |
6 | Difüzyon: Fenomenolojik ve atomik yaklaşım_ yeralan ve arayer difüzyon mekanizmaları, Sıcaklık bağımlılığı |
7 | Faz ve faz diyagramları |
8 | Faz ve Faz diyagramları devam |
9 | Metalik malzemelerin faz dönüşümleri |
10 | TTT, IT ve CCT diyagramları |
11 | Katılaşma |
12 | Diffusional Phase Transformations in Solids (Spinodal Decomposition) |
13 | Katılarda difüzyonsuz faz dönüşümleri (Martensitik dönüşümler) |
14 | Arayüz çeşitleri |
|
Kaynaklar: |
1. J. D. Verhoven, Fundamentals of Physical Metallurgy, John Wiley and Sons, 1975.
2. D.A.Porter, K.E.Easterling, M. Sherif, Phase Transformations in Metals and Alloys, Third Edition, Van Nostrand Reinhold International, 2009.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Robert E Reed-Hill, R. Abbaschian, Physical Metallurgy Principles, R E Reed-Hill/Abbaschian, 1991. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders uygulama dersi olmadan 3 saat teorik ders olarak tasarlanmıştır. Derste öğrencilerin teorik altyapısı ile konu hakkındaki anlama düzeylerini arttırmak amaçlanmıştır. Dersler, öğrencilerin takip edecekleri ders kitabı, referans kitabı veya ppt dosyalarında bulunan bilgilerdeki önemli noktaların kritik edilmesi şeklinde olacaktır. Dersler, hem tahtanın hem de ppt sunumları gibi görsel araçların kullanılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin duruma gore ödev veya konuyla ilgili bir dönem ödevi yapmaları beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Dönem Ödevi | 3 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel bilimler ile mühendislik konularını içeren alanlarda bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir. | 3 |
2 | Mikro ve Nanoteknoloji alanında kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık Mikro ve Nanoteknoloji alanında problemlerine uygulama yeteneği. | 2 |
3 | Mikro ve Nanoteknoloji alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği. | 3 |
4 | Mikro ve Nanoteknoloji alanında karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği. | 1 |
5 | Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği. | 0 |
6 | Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Mikro ve Nanoteknoloji ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği. | 1 |
7 | Ekiplerde ve bağımsız olarak çalışma ve bir ekibi yönetme yeteneği. | 0 |
8 | En az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği. | 3 |
9 |
Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği.
| 3 |
10 | Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği. | 1 |
11 | Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık. | 0 |