PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Olasılık ve İstatistiğe GirişCENG 235213 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Olasılık, koşullu olasılık ve olasılık dağılımları hakkında temel bilgileri anlamak
2. Kesikli ve sürekli dağılımlar içeren problemleri çözmek
3. Normal dağılım kullanılarak , ortalama ve standart sapması verilen olayların olasılığını bulmak
4. Örneklem büyüklükleri, örneklem ortalamaları ve popülasyon ortalamaları arasındaki ilişkileri anlamak ve analiz etmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, olasılık, çıkarımsal istatistik, deney, hipotez testi ve tahmin konularındaki temel kavramlara bir dönemlik kapsamlı bir genel bakış sunarak mühendislikte istatistiğin rolüne bir giriş sağlar. Kapsanan konular arasında örnek uzayları, olaylar, koşullu olasılık ve bağımsızlığın yanı sıra kesikli ve sürekli rastgele değişkenler, bunların olasılık dağılımları, beklenen değer ve dağılım parametreleri yer almaktadır. Derste binom, geometrik, negatif binom ve Poisson gibi kesikli olasılık dağılımlarının yanı sıra düzgün, normal, üstel ve gamma gibi sürekli dağılımlar da incelenmektedir. Değişkenler arasındaki ilişkileri modelleme ve tahminlerde bulunma uygulamalarına odaklanarak doğrusal regresyonu da tanıtmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler, ödev ve projeleri dâhil olmak üzere ders çalışmalarında Üretken Yapay Zekâ araçlarını destekleyici bir kaynak olarak kullanabilirler. Bu araçlar, teorik kavramların analiz edilmesi, pratik sonuçların değerlendirilmesi ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlayabilir. Ancak, yapay zekâ bağımsız çalışmanın yerine geçmemeli, yalnızca yardımcı bir araç olarak görülmelidir. Öğrenciler, AI tarafından üretilen içeriğin doğruluğunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeli, zira bu tür araçlar yanıltıcı bilgiler üretebilir veya var olmayan kaynaklara atıfta bulunabilir. Akademik dürüstlüğün korunması ve hesaplamalı yöntemlere dair derinlemesine bir anlayış geliştirilmesi için AI çıktılarının doğruluğunun titizlikle doğrulanması gerekmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Olasılık: Örnek Uzay, Olaylar, Sayma, Bir Etkinliğin Olasılığı
2Koşullu Olasılık, Bağımsızlık, Çarpım Kuralları, Bayes Kuralı
3Rasgele Değişkenler ve Olasılık Dağılımları
4Bileşik Olasılık Dağılımları
5Matematiksel Beklentiler
6Ayrık Olasılık Dağılımları I
7Ayrık Olasılık Dağılımları II
8Sürekli Olasılık Dağılımları: Normal Dağılım
9Sürekli Olasılık Dağılımları: Binom Dağıılıma Normal Dağılım ile Yaklaşım
10Sürekli Olasılık Dağılımları: Gama ve Üstel Dağılımlar
11Örnekleme Dağılımları: Ortalamalar ve Merkezi Limit Teoremi
12Bir ve İki Örnekli Tahmin Problemleri: İstatistiksel Çıkarım, Ortalama, Güven Aralıklarını Tahmin Etme, Tahmin Aralıkları, Varyansı Tahmin Etme
13Hipotezlerin Bir ve İki Örnekli Testleri: Genel Kavramlar, İstatistiksel Bir Hipotezin Test Edilmesi, Tek Örneklem, Tek Bir Ortalamala İlgili Testler
14Doğrusal Regresyon
 
Kaynaklar:
Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Ninth Edition, Walpole, Myers, Myers, Ye, Pearson Education Internet Resources: http://www.cran.r-project.org/ https://www.r-project.org/
 
Diğer Kaynaklar:
A Course in Probability, 2006, Weiss, N. , Pearson Introduction to Probability and Random Processes, by Jorge I. Aunon and V. Chandrasekar, McGraw Hill, 1997, ISBN 0-07-001563-5 Statistics for Engineering and the Sciences, William Mendenhall, Terry Sincich, ISBN 9781498728850,2015
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saat teori dersi
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Ödev1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)22,004,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)18,008,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık34,0012,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)18,008,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)18,008,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
2Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.2
3Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
5Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.2
6Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
7Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
8 Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
9Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
10Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
11Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0