| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Olasılığa Giriş | IE 227 | 2 | 1 | 3 + 2 | 4 | 7,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Olasılık ve rassal değişkenle ilgili kavramları anlayacaklar. |
| 2. Gerçek hayat problemlerindeki belirsizliklerle ilgili farkındalıkları olacak ve bunların modellenmesinde rassal değişkenleri kullanabilecek. |
| 3. Takım halinde çalışma becerilerini geliştirmiş olacaklar. |
| 4. Etik konuların farkında olacaklar. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MATH 158 (önkoşul) |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Temel olasılık kavramları, sayma teknikleri, koşullu olasılık ve bağımsızlık, rassal değişken kavramı, rassal değişkenlerin türleri ve olasılık dağılımları, özel olasılık dağılımları (ayrık ve sürekli), birleşik dağılımlar, beklenen değer, varyans, koşullu beklenen değer ve varyans, rassal değişkenlerin fonksiyonları ve bunların dağılımları, örneklem ortalamalarının ve toplamlarının örneklem dağılımları. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Giriş: Rassal deneyler, örneklem uzayı, olaylar, küme kuramı, olasılık belitleri |
| 2 | Birleşi Olasılık: Toplama ve çarpma kuralları, permütasyon ve kombinasyon kullanarak sayma teknikleri |
| 3 | Koşullu Olasılık ve Bağımsızlık: Toplam olasılık kanunu, koşullu olasılık, bağımsızlık, Bayes kuramı |
| 4 | Rassal Değişkenler, Dağılımları ve Özellikleri: Giriş, ayrık rassal değişkenler, olasılık kütle fonksiyonu, olasılık dağılım fonksiyonu, beklenen değer ve varyans |
| 5 | Rassal Değişkenler, Dağılımları ve Özellikleri: Sürekli rassal değişkenler, olasılık yoğunluk fonksiyonu, olasılık dağılım fonksiyonu, beklenen değer ve varyans |
| 6 | Ayrık Rassal Değişkenler ve Dağılımları: Bernoulli, Binom, Hipergeometrik, Negatif Binom, Geometrik |
| 7 | Ayrık Rassal Değişkenler ve Dağılımları: Poisson, Ayrık Düzgün |
| 8 | Sürekli Rassal Değişkenler ve Dağılımları: Sürekli Düzgün, Üstel |
| 9 | Sürekli Rassal Değişkenler ve Dağılımları: Normal, Binom için Normal yaklaşıklaması |
| 10 | Sürekli Rassal Değişkenler ve Dağılımları: Gamma, Weibull, Beta, Üçgensel |
| 11 | Birleşik Rassal Değişkenler ve Dağılımları: Birleşik, Sınırsal ve Koşullu Dağılımlar, Bağımsızlık |
| 12 | Birleşik Rassal Değişkenler ve Dağılımları: Beklenen değer, koşullu beklenen değer, varyans, koşullu varyans |
| 13 | Rassal Değişkenlerin Fonksiyonları |
| 14 | Örneklem ortalamalarının ve toplamlarının örneklem dağılımları, merkezi limit kuramı |
| |
| Kaynaklar: |
| W. Navidi, Statistics for Engineers & Scientists, McGraw-Hill, 2019. |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| (1) R.E. Walpole, R.H. Myers, S.L. Myers, and K.E. Ye, Probability & Statistics for Engineers & Scientists, Pearson, 2015.
(2) D.C. Montgomery and G.C. Runger, Applied Statistics and Probability for Engineers, Wiley, 2019. |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat yüz yüze teorik ders işlenecek ve 2 saat örnek problemler çözülecektir. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 2 | %30 |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 13 | 2,00 | 26,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 16,00 | 32,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 13,00 | 13,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 14,00 | 14,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 2 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 2 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 3 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 2 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 2 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 0 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |