Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Ankara Kent Araştırmaları | ARCH 290 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentin canlı bağlamını gözlemleyebilmek; mimari örnekler, sokak hayatı ve kamusal etkileşimler arasındaki yaşam, Ankara'nın kentsel karakteri hakkında gelişmiş bir anlayış kazanmak. |
2. Kentsel bağlamdaki kişisel deneyimlerini yansıtarak, içinde yaşadıkları ve uğradıkları mekanlarla daha derin bir bağ kurabilmek. |
3. Kamusal alanların sosyal etkileşimleri nasıl kolaylaştırdığını veya engellediğini göz önünde bulundurarak, kentsel tasarımın günlük yaşam üzerindeki etkisini eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek. |
4. Diğer derslerdeki teorik kavramları, yaşanmış bağlamın doğrudan deneyimindeki keşifleriyle ilişkilendirebilmek.. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ankara Kentsel Araştırmalar, Ankara'nın kentsel dokusunu araştırmak için saha çalışmalarındaki günlük karşılaşmaları sınıf içi tartışmalarla birleştiren deneyimsel bir seçmeli derstir. Haftalık olarak değişen yer ve temalar ile onları takip eden sınıf oturumları aracılığıyla, öğrenciler şehrin kentsel koşulları, devam eden dönüşümleri ve sosyo-kültürel dinamikleri içinde olağan biçimde gündelik etkileşim kuracak ve tüm bunları eleştirel bir şekilde analiz edeceklerdir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma toplantısı, “kent gezgini”, “yaşanılan mekan”, “duygulanımsal atmosfer” kavramları hakkında bilgilendirme, ders takviminin kararlaştırılması |
2 | 1. Araştırma: Kale, Ulus, Opera, CSO, CerModern |
3 | Yansımalar ve teorik tartışma 1 |
4 | 2. Araştırma: Dikmen Vadisi, Atakule, Botanik, Seğmenler, Kuğulupark |
5 | Yansımalar ve teorik tartışma 2 |
6 | 3. Araştırma: Güvenpark, Saraçoğlu, Anıttepe, Bahçelievler |
7 | Yansımalar ve tartışma 3 |
8 | 4. Araştırma: Sakarya, Meşrutiyet, Kocatepe, Tunus, Tunalı Hilmi |
9 | Yansımalar ve tartışma 4 |
10 | 5. Araştırma: Hamamönü, Ulucanlar, Dikimevi, Cebeci |
11 | Yansımalar ve tartışma 5 |
12 | 6. Araştırma: Ümitköy, Çayyolu, Konutkent, Yaşamkent |
13 | Yansımalar ve tartışma 6 |
14 | Fakülte içi sunum etkinliği |
|
Kaynaklar: |
None |
|
Diğer Kaynaklar: |
Gaston Bachelard, The Poetics of Space, The Orion press, 1964
Rhythmanalysis: Space, Time and Everyday Life, Henri Lefebvre, Continuum, 2004 (1992)
Maurice Merleau-Ponty, Phenomenology of Perception, Routledge, 2014 (1945)
Michel de Certau, The Practice of Everyday Life, University of California Press, 1988 (1984)
Ben Anderson, “Affective Atmospheres” in Emotion, Space and Society 2:2, Elsevier, 2009
Tim Ingold, Being alive: Essays on movement, knowledge and description, Routledge, 2011
Jan Gehl, Life Between Buildings, Island Press, 2011 (1971) |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Kentsel etkileşimler: Öğrenciler, Ankara'nın mekânsal, mimari ve günlük özelliklerine odaklanarak kentsel koşullara yönelik tema ve bağlamlarda araştırmalara davet edilecek. İki haftada bir takip eden tartışmalarla desteklenen bu araştırmalar, öğrencileri kendi yorumlarını oluşturmaya teşvik ederek kentsel yaşama eleştirel ve dikkatli bir yaklaşım geliştirmeyi amaçlar.
Yansıma günlükleri: Keşif sonrası yansımalarla, öğrencileri kentsel alanlarla bilinçli etkileşimlerinin gözlemlerini, düşüncelerini ve duygusal tepkilerini belgelemeye teşvik etmeyi amaçlar ve bu egzersiz yarıyıl boyunca devam eder.
Tartışma oturumları: Sınıf içi tartışmalarda yansımaları paylaşmak, yorumları tartışmak ve kişisel deneyimleri kentsel teoriler ve hareketlerle ilişkilendirmek için bir platform sağlar. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Alan Çalışması | 6 | %50 |
Sınıf Tartışmaları | 6 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 0 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 3 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 4 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 0 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 1 |