PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yunan MimarisiARCH 2893 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Yunan mimarisi ve kentleşmesi hakkında temel bilgi.
2. Modern mimari ve kentsel ilkelerin kökenlerine dair kavrayış.
3. Yunan mimarisi etrafındaki kuramsal ve kavramsal tartışmalara dair fikir sahibi olma.
4. Yunan yapılarına ilişkin kendi yorumlarını geliştirebilme becerisi.
5. Mimarlık tarihi alanında gelişmiş okuma ve yazma becerileri.
6. Türkiye’nin zengin arkeolojik mirasına yönelik mesleki ve alan bilgisi farkındalığı.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, Arkaik dönemden Hellenistik dönemin sonuna kadar uzanan süreçte Yunan mimarlığı ve kentleşmesine giriş sunar. Dersin amacı, Yunan mimarisindeki biçimsel ve teknik gelişmeleri, özellikle Küçük Asya ve Yunanistan odağında analiz etmektir. Kamu yapıları, kutsal alanlar ve konut mimarisi gibi temel konuların yanı sıra, mimari ilkelerin tarihsel süreç içerisindeki evrimi de ele alınmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş: Bağlamlar ve Temalar
2Antik Akdeniz Mimarlık Arkeolojisinde Yöntemler, Teknikler ve Kaynaklar
3Yunan Mimarisi I: Teknikler ve Malzemeler; Arkaik Dönem
4Yunan Mimarisi II: Teknikler ve Malzemeler; Klasik Dönem
5Yunan Mimarisi III: Teknikler ve Malzemeler; Hellenistik Dönem
6Yunan Mimarisi IV: Kutsal Yapılar
7Yunan Mimarisi V: Kamusal Yapılar / Ara Sınav
8Yunan Mimarisi VI: Kamusal Yapılar
9Yunan Mimarisi VII: Kamusal Yapılar
10Yunan Mimarisi VIII: Konut Mimarisi
11Yunan Anakarası ve Adalarındaki Kentler
12Küçük Asya’daki Yunan Kentleri I
13Küçük Asya’daki Yunan Kentleri II
14Final Sunumları ve Kapanış Tartışmaları
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Wycherley, R. E. (1962). How the Greeks Built Cities. London: Macmillan Education. Winter, F. E. (2005). Studies in Hellenistic Architecture. Toronto: University of Toronto Press. Steele, J. (1992). Hellenistic Architecture in Asia Minor. London: Academy Editions. Lawrence, A. W. (1996). Greek Architecture. New Haven and London: Yale University Press. Grant, M. (1988). Civilization of the Ancient Mediterranean: Greece and Rome. New York: Charles Scribner's Sons. Scully, S., Murray, O., & Price, S. (1990). The Greek City: From Homer to Alexander. Oxford: Clarendon Press. Hansen, M. H. (2006). Polis: An Introduction to the Ancient Greek City-State. Oxford: Oxford University Press. Miles, M. M. (Ed.) (2016). A Companion to Greek Architecture. Chichester: Wiley Blackwell. Senseney, J. R. (2011). The Art of Building in the Classical World: Vision, Craftsmanship, and Linear Perspective in Greek and Roman Architecture. Cambridge: Cambridge University Press. Matthews, H. (2014). Greco-Roman Cities of Aegean Turkey: History, Archaeology, Architecture. Istanbul: Ege Yayınları.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersin temelini, öğrencilere bir hafta önceden dağıtılacak olan okuma metinleri oluşturmaktadır. Okuma içeriklerini pekiştirmek amacıyla ders anlatımları da yapılacaktır. Her 3 saatlik dersin son bir saati, sınıf içi tartışmalara ayrılacaktır. Bu ders, ikinci sınıf düzeyinde bir mimarlık dersi olduğundan, öğrencilerin Yunan yapıları üzerinde fiziksel ve dijital modeller kullanarak çözümlemeler yapmaları ve yapı elemanlarını tasarım bilgileri doğrultusunda yorumlamaları teşvik edilecektir. Ayrıca öğrencilerden, Türkiye’deki Yunan mimarlık mirasını tanımak amacıyla Pleiades, Topos, TAY gibi dijital veri tabanlarını kullanmaları da beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev6%30
Vaka İncelemesi1%10
Ara Sınav1%25
Final Projesi1%35
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.3
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.4
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.3
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.3
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.2
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.3