PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Roma MimarisiARCH 2883 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Roma mimarisi, kentleşmesi ve mühendisliği hakkında temel bilgiye sahip olma.
2. Roma mimarisine ilişkin kuramsal ve kavramsal tartışmalara dair fikir sahibi olma.
3. Roma yapıları ve yapısal sistemleri hakkında kendi yorumlarını geliştirebilme becerisi.
4. Mimarlık tarihi alanında gelişmiş okuma ve yazma becerileri.
5. Türkiye'nin zengin arkeolojik mirasına yönelik mesleki ve alan bilgisi farkındalığı.
6. Final Sunumları ve Kapanış Tartışmaları
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, Geç Roma Cumhuriyet döneminden Geç Antik Çağ’a kadar uzanan süreçte Roma mimarisi, kentleşmesi ve kısmen mühendisliğine giriş sunar. Dersin amacı, Roma mimarisindeki biçimsel ve teknik gelişmeleri, özellikle Küçük Asya ve Roma kenti odağında analiz etmektir. Kamu yapıları, kutsal alanlar ve konut mimarisi gibi temel konuların yanı sıra, mimari ilkelerin tarihsel süreçteki evrimi de ele alınmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş: Bağlamlar ve Temalar
2Roma İmparatorluk Tarihi
3Küçük Asya’da Roma Kültürünün Yayılması ve Entegrasyonu
4Roma Mimarisi ve Arkeolojisinde Yöntemler, Teknikler ve Kaynaklar
5Roma Mimarisi I: Teknikler ve Malzemeler
6Roma Mimarisi II: Kutsal Yapılar
7Roma Mimarisi III: Kamusal Yapılar Ara Sınav
8Roma Mimarisi IV: Kamusal Yapılar
9Roma Mimarisi V: Kamusal Yapılar
10Roma Mimarisi VI: Konut Mimarisi
11Roma Kenti ve Topografyası
12Küçük Asya’daki Greko-Romen Kentler I
13Küçük Asya’daki Greko-Romen Kentler II
14Final Sunumları ve Kapanış Tartışmaları
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Thomas, E. (2007). Monumentality and the Roman Empire: Architecture in the Antonine Age. Oxford: Oxford University Press. Ward-Perkins, J. B. (1981). Roman Architecture (3rd ed.). London: Thames and Hudson. MacDonald, W. L. (1982). The Architecture of the Roman Empire, Volume I: An Introductory Study. New Haven and London: Yale University Press. MacDonald, W. L. (1986). The Architecture of the Roman Empire, Volume II: An Urban Appraisal. New Haven and London: Yale University Press. Macready, S. & Thompson, F. H. (Eds.) (1987). Roman Architecture in the Greek World. London: Society of Antiquaries of London. Liebeschuetz, J. H. W. G. (2001). Decline and Fall of the Roman City. Oxford: Oxford University Press. Yegül, F. & Favro, D. (2019). Roman Architecture and Urbanism: From the Origins to Late Antiquity. Cambridge: Cambridge University Press. Matthews, H. (2021). Greco-Roman Cities of Aegean Turkey: History, Archaeology, Architecture. Istanbul: Ege Yayınları. Thorpe, M. (1995). Roman Architecture. London: Bristol Classical Press. (Classical World Series) Wheeler, M. (1964). Roman Art and Architecture. London: Thames and Hudson.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersin temelini, öğrencilere bir hafta önceden dağıtılacak olan okuma metinleri oluşturmaktadır. Okuma içeriklerini pekiştirmek amacıyla ders anlatımları da yapılacaktır. Her 3 saatlik dersin son bir saati sınıf içi tartışmalara ayrılacaktır. Bu ders, ikinci sınıf düzeyinde bir mimarlık dersi olduğundan, öğrencilerin Roma yapılarını fiziksel ve dijital modeller aracılığıyla çözümlemeleri ve yapısal öğeleri tasarım bilgileri doğrultusunda yorumlamaları teşvik edilecektir. Ayrıca öğrencilerden, Türkiye'deki Roma mimarlık mirasını tanımak amacıyla Pleiades, Topos, TAY gibi dijital veri tabanlarını kullanmaları da beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Ödev6%30
Vaka İncelemesi1%10
Final Projesi1%35
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.3
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.4
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.3
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.3
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.1
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.3