Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Zeminin Coğrafyası | ARCH 138 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Coğrafi bağlamındaki mimari pratiği eleştirel bir şekilde düşünme yeteneği |
2. Coğrafyanın mimari ve kültürün temeli olarak anlaşılması |
3. Coğrafyanın fiziksel ve kültürel boyutlarının anlaşılması |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, fiziksel ve kültürel açıdan coğrafyanın bir parçası olarak topografya ve su elemanlarına odaklanır. Coğrafyanın bir parçası olarak, arazi şekli elemanlarının üç boyutlu şekli ve sınıflandırılması, su elemanlarının türleri, kentsel ve kırsal bağlamlarla ilişkileri ve iki boyutlu ve üç boyutlu kapsamlardaki temsilleri, farklı ölçeklerdeki haritalar ve modeller temelinde araştırılır ve analiz edilir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş, ders amacının ve yöntemlerinin tanıtılması |
2 | Fiziki Coğrafya: Terimler sözlüğü, arazi şekillerini biçimlendiren doğal süreçler, su elemanları, jeomorfolojik ana hatlar |
3 | Fiziki Coğrafya: Geleneksel kartografyanın kökenleri, kartografik temsil, harita yapımındaki teknikler, haritalardaki coğrafi unsurlar |
4 | Fiziki Coğrafya: Topoğrafyaya bakış, Ankara'dan örnekler, potansiyel olarak topografya, eşik olarak topografya |
5 | Fiziksel Coğrafya: Tasarımda kontur çizgilerini, yüksekliği ve eğimi, mimaride arazi kesitlerini ve rölyef haritalamasını anlama // Ödev 1'e Giriş |
6 | Fiziksel Coğrafya: Araziyi şekillendirme, farklı ölçeklerde kesme ve doldurma stratejileri, arazileri düzleştirme // 1. Ödev, sunuş ve tartışma |
7 | Vize Sınavı // Kültürel coğrafyaya giriş, sosyal ve kültürel coğrafyanın farklı boyutları |
8 | Kültürel Coğrafya: Kültürel bir varlık olarak coğrafya, primordiyal bir unsur olarak zemin, mekan ve yerin kavramsallaştırılması |
9 | Kültürel Coğrafya: İnsan Yerleşimleri ve topografya, yerleşimlerin coğrafi bağlamdaki tarihsel evrimi |
10 | Kültürel Coğrafya: Kültürel coğrafyaların zaman içinde nasıl evrildiği, topografyanın dönüşümleri |
11 | Kültürel Coğrafya: Mimarlık zemininde coğrafyanın tanımlanması, mimarlıkta çevresel ilişkiler, Eleştirel Bölgeselcilik |
12 | Kültürel Coğrafya: Binaların araziyle ilişkisi |
13 | Kültürel Coğrafya: Dünya mimarisinden mekan özgüllüğüne ilişkin örnekler ve tartışmalar |
14 | Kültürel Coğrafya: Ulusal mimariden mekana özgülüğe ilişkin örnekler ve tartışmalar |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
Erol, Oğuz Ankara şehri çevresinin Jeomorfolojik ana birimleri (Geomorphological outlines of the Ankara Area) Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları, No. 240, Coğrafya Araştırmaları Enstitüsü Yayınları, No. 16, 1973
Norberg-Schulz, Christopher Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli 1979 978-0847802876
Norberg-Schulz, Christopher “The phenomenon of place”, in Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory (Ed. Kate Nesbitt) New York: Princeton Architectural Press 1996 978-1568980546
Frampton, Kenneth “Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture of Resistance”, in Hal Foster (ed.) The Anti-Aesthetic Essays on Postmodern Culture WA: Bay Press 1983 978-1565847422
Frampton, Kenneth Modern architecture: a critical history London: Thames & Hudson 2007 978-0500203958
Gregotti, Vittorio. “Territory and Architecture” in Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995 (Ed. Kate Nesbitt), Princeton Architectural Press 1996 978-1568980546
Günel, Gökçe Haritalarda Ankara Koç University VEKAM 2017 978-605-9388-08-5
Maceachren, Alan M. &Fraser Taylor, D.R. (Eds.) Visualization in Modern Cartography Academic Press, Elsevier 1994 978-0-08-042415-6
Sayın, Nevzat, Yalçınkaya Füsun Coğrafi bir Mesele Olarak Mimarlık (Architecture as a Geographical Matter) Yapıkredi Yayınları 2021 978-9750850745
Tamur, Erman. Suda suretimiz çıkıyor: Ankara dereleri üzerine tarihi ve güncel bilgiler, Ankara: Kebikeç 2012 978-9757981411
Tuan, Yi-Fu. Topophilia: a study of environmental perception, attitudes, and values New York: Columbia University Press 1974 0139252487
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftada üç ders saati gerektirir. Öğretim politikası bilgi birikimine ve bunun pratik çalışmalara uygulanmasına dayanır. Ders, öğrenme sürecini geliştirmek için sınıf içi ödevleri entegre eder. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ders Katılımı | 1 | %5 |
Ödev | 1 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 0 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 1 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 1 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 0 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 0 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 0 |