PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Hükümet SistemleriHUK 2922 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kuvvetler ayrılığı kavramı hakkında bilgi sahibi olmak
2. Hükümet sistemleri hakkında kapsamlı bilgilere sahip olmak
3. Hükümet sistemlerinin siyasi parti, seçim sistemleri ve demokratik yönetimler üzerinde ne gibi etkiler doğurduğunu idrak etmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Hükümet sistemleri dersi, kuvvetler ayrılığı teorisi ekseninde, yasama ve yürütme organı arasındaki ilişkilerin geçmişten bugüne ne şekilde evrildiği ve geliştiğinin incelendiği bir derstir. Bu kapsamda, bir yandan meclis hükümeti sistemi, parlamenter sistem, başkanlık sistemi ya da yarı başkanlık sistemi gibi farklı hükümet sistemi modelleri incelenmekteyken; öte yandan, hükümet sistemleriyle demokrasi arasındaki ilişkiler de ele alınmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kuvvetler Ayrılığı Teorisi - I
2Kuvvetler Ayrılığı Teorisi - II
3Yasama ve Yürütme Organlarının Genel Yapısı ve Birbirleri Arasındaki Hukuki İlişkiler
4Parlamenter Sistem - I
5Parlamenter Sistem - II
6Başkanlık Sistemi - I
7Başkanlık Sistemi - II
8Ara Sınav
9Yarı Başkanlık Sistemi
10Meclis Hükümeti Sistemi
11Bir Başkanlık Sistemi Olarak Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi
12Hükümet Sistemleri ile Siyasi Partiler Arası İlişkiler
13Hükümet Sistemleri ile Demokrasi Kavramı Arası İlişkiler
14Hükümet Sistemleri ile Seçim Sistemleri Arası İlişkiler
 
Kaynaklar:
Mehmet Turhan, Hükümet Sistemleri, Gündoğan Yayınları, 1993. Şule Özsoy Boyunsuz, Dünyada Başkanlık Sistemleri, İmge, 2017. Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Teorisi, C. I-II, Ekin, 2020.
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Teorik ders
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)16,006,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)18,008,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.3
2Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.2
3Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.4
4Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.2
5Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.3
6Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.4
7Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.3
8Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.2
9Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.2
10Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.2
11Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.3
12Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.4
13Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.3
14Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.2
15Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.0
16Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.0
17Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.4
18Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.2
19Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.2
20Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.3