Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yatırımcı Davranışları Teorisi | MAN 608 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Davranışsal finansın temel teorileri hakkında bilgi sahibi olmak |
2. Yatırımcı davranışı kavramını ve yatırımcının finansal kararlarını etkileyen faktörleri bilmek |
3. Yatırımcının karar verme sürecini kavramak |
4. Yatırımcı davranışının finansal piyasalar üzerindeki etkilerini kavramak |
5. Davranışsal finans alanındaki literatüre hakim olmak |
6. Finansal piyasalardaki güncel gelişmeleri davranışsal finans bakış açısıyla irdelemek ve yorumlamak |
7. Piyasa dinamiklerini ve piyasalardaki gelişmelerin nedenlerini ve sonuçlarını yatırımcı davranışı kuramları bağlamında analiz etmek ve tartışmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Sürekli gelişmekte olan finans alanında, yatırımcıların davranışlarını anlamak, günlük finansal piyasa hareketlerini ve ekonomiyi bir bütün olarak izlemek ve değerlendirmek için çok önemlidir. Bu ders, finans alanında uzmanlaşmak isteyenlere, finansal gelişmeleri davranışsal bir bakış açısıyla değerlendirmenin önemini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, bu ders, öğrencilere esas olarak davranışsal finansın temel teorilerine odaklanarak finansal piyasalardaki yatırımcıların davranışları hakkında doktora düzeyinde bir bilgi alt yapısı oluşturmayı amaçlamaktadır. Derste davranışsal finans alanında yapılmış temel çalışmalar teorik ve ampirik yönden incelenerek, finansal piyasalardaki gelişmeler, yatırımcı davranışı kuramları bağlamında analiz edilip tartışılmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yatırımcı Davranışları Teorisine Giriş: Risk, Belirsizlik ve Finansal Karar Kavramı |
2 | Geleneksel Finans Teorileri ve Yatırımcı Kararları |
3 | Davranışsal Finans I: Davranışsal Finansın Temelleri |
4 | Davranışsal Finans II: Davranışsal Finans Modelleri |
5 | Beklenti Teorisi |
6 | Finansal Piyasa Anomalileri |
7 | Gürültü Ticareti ve Yatırıcımcı Duyarlılığı |
8 | Çerçeveleme, Zihinsel Muhasebe, Sürü Davranışı |
9 | Hevristikler ve Yatırımcı Karar Alma Sürecine Etkileri |
10 | Bilişsel Önyargılar ve Yatırımcı Karar Alma Sürecine Etkileri |
11 | Duygusal Faktörler ve Yatırımcı Karar Alma Sürecine Etkileri |
12 | Yatırımcı Psikolojisi, Yatırımcı Duyarlılığı ve Finansal Piyasalar Üzerindeki Etkileri |
13 | Nörofinans |
14 | Araştırma Makalesi Sunumları |
|
Kaynaklar: |
• Baker, H. K., & Ricciardi, V., Investor behavior: The psychology of financial planning and investing. John Wiley & Sons, 2014 (ISBN: 978-1-118-49298-7)
• Deaves, R. & Ackert, L. Behavioral Finance: Psychology, Decision-Making and Markets, International Edition (ISBN: 978-0-538-75286-2)
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Yatırımcı davranışları kapsamındaki konulara ilişkin haber, akademik yayın ve makaleler. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık üç saat dersler, yatırımcı davranışları kapsamındaki konularına ilişkin haber, yayın, makale incelemesi, ödevler ve konu tartışmalarıyla yürütülecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Ödev | 4 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Yüksek lisans düzeyinde elde ettiği yeterliliklere dayalı olarak yönetim-organizasyon, finans, pazarlama, karar bilimi ve üretim yönetimi alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile bilim doktoru düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
2 | Derinlemesine incelemek ve tez yazmak istediği bir işletmecilik alanına ilişkin ileri düzeyde bilgi edinir ve bu bilgiyi kullanarak seçtiği alana yenilik getirecek (yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek veya bilinen bir yöntemi seçtiği alana uygulayarak) özgün bir araştırma çalışması ortaya çıkarır. | 4 |
3 | Doktora sonrası akademik çalışmalar yaparak seçtiği işletmecilik alanında literatüre katkıda bulunmak konusunda yeterli beceri ve motivasyonu kazanır. | 4 |
4 | İşletme biliminin ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimini kavrar. | 4 |
5 | Edindiği bilgileri kullanarak özgün sonuçlar çıkarır ve bu sonuçları raporlayabilir. | 4 |
6 | Seçtiği işletmecilik alanına yönelik problemleri açıklıkla tanımlamak ve çözüm geliştirmek için ileri düzeyde kantitatif ve kalitatif yöntemleri uygulayarak veri toplayabilir, verileri düzenleyebilir, verileri analiz edebilir, analiz sonuçlarını yorumlayabilir. | 4 |
7 | Seçtiği işletmecilik alanına yönelik yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum ve konferans bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarabilir. | 4 |
8 | Ekip çalışması içinde lider veya uzman olarak sorumluluklarını yerine getirebilir. | 4 |
9 | Paydaşların ihtiyaçlarını analiz ederek örgütün vizyon, amaç ve hedeflerini geliştirir ve bunlara dayanarak örgütün stratejik planını yapar. | 4 |
10 | Seçtiği işletmecilik alanında literatürü analiz edip, eleştirel değerlendirmelerde bulunabilir. | 4 |
11 | İşletme alanında ileri düzeyde elde ettiği bilgilere dayanarak işletme bilimi ile ilgili oluşturduğu görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir. | 4 |
12 | İşletme alanında araştırma yapanlarla iletişim kurabilir ve bu araştırmalara katkıda bulunabilir. | 4 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B2 genel düzeyinde kullanabilir. | 4 |
14 | İşletme alanına ilişkin veri giriş ve analizlerini yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | 4 |
15 | İşletme doktoru olarak, kalite farkındalığı, iş sağlığı ve güvenliği, hizmet içi eğitim, çevre duyarlılığı, sosyal sorumluluk, sosyal, örgütsel ve iş etiği konularında sorumluluk sahibi olup uygun davranışlar sergiler. | 4 |