PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Medya ve Kültür SosyolojisiHİR 1042 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İletişimin temel bileşenlerini ve farklı türlerini tanımlar.
2. İletişimin anlam üreten işlevi üzerine düşünsel bir hassasiyet geliştirir.
3. İletişim, kültür ve toplum kavramlarını müstakil olgular olarak değerlendirmek yerine söz konusu kavramların politik ve iktisadi neticelerini tahlil edebilecek bir içgörü edinir.
4. Maddi dünyadaki mitik anlamlar üzerine sorgulayıcı bir bakış edinir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste kültürü oluşturan sembolik formların teşekkülünde iletişimin oynadığı rol üzerinde durulmakta ve söz konusu semboller dizgesinin toplumsal olan üzerindeki belirleyiciliği tartışılmaktadır. Zikredilen ana izleği takiben dil, temsil ve anlamlandırma arasındaki ilişki kitle iletişiminin kültürel bağlamı açısından değerlendirilmektedir. Ders kapsamında kültürün diğer toplumsal kurumlarla olan ilişkisi ve bu ilişkinin tesisinde iletişimin oynadığı rol çok boyutlu bir perspektiften öğrencilerle beraber tartışılmaktadır. Derste ayrıca iletişimin endüstriyel ve kurumsal bağlamı ele alınacak ve izlerkitleye yönelik farklı yaklaşımlar değerlendirilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1İletişim, kültür ve toplum kavramları hakkında bir giriş.
2İletişim kavramı, iletişim türleri. Kitle iletişiminin temel özellikleri, kitle iletişim araçları.
3İletişim araştırmalarındaki iki temel okula ilişkin genel bir çerçeve çizilmesi. Süreç Okulu ve Göstergebilim Okulu
4Aktarım modeli
5Kültürel Model
6İletişim, anlam, anlamlandırma ve dil arasındaki ilişkilerin tartışılması.
7Vize sınavı
8Dilin Yapıları ve anlam
9Kültürün yapıları ve anlam
10Yan anlam, metaphor, düzdeğişmece
11İletişimin endüstriyel ve kurumsal bağlamı
12Kültürel pratikler sosyolojisi. Bilhassa, Bourdieu’nün sermaye ve habitus kavramsallaştırmaları üzerinde durulmaktadır.
13Medya ve demokrasi. Kamusal Alan kavramı Habermas’ın kamusal alan soyutlaması takip edilerek ele alınmaktadır.
14Yeni medya sosyolojisi
 
Kaynaklar:
Oğuzhan Taş, İletişim Medya ve Kültür, Ütopya Yayınları, 2017
 
Diğer Kaynaklar:
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, Pharmakon Yayınevi, 2019 Eric Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi, İletişim, 2019.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersin tartışma temelli olarak yürütülmesi.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor