PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Basın HukukuHUK 2222 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Basın özgürlüğünün ve sınırlarının ve korunmasına ilişkin yaptırımların ulusal ve uluslararası mevzuat nazarında özümsenmesi
2. Kitle iletişim araçlarına ilişkin hukuki rejimin kavranması
3. Basın ceza hukukuna dair hukuksal kaidelerin öğrenilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Yazılı ve görsel basın mevzuatı, basın yayın organlarının temel hak ve yükümlülükleri, basın özgürlüğü ve basın suçları benzeri meseleler, konuyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler kapsamında irdelenmekte; bu gibi konular, ifade özgürlüğüne ilişkin Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatları ışığında incelenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Temel kavram, Genel Esaslar, Bilgiler (Genel olarak haberleşme ve kitle iletişim)
2Basın Özgürlüğü, Uluslararası belgeler ışığında inceleme ve değerlendirmeler
3Anayasa’da basın özgürlüğü ile ilgili yer alan düzenlemeler
4Türkiye’de haberleşme özgürlüğü ve tarihi gelişimi
5Haberleşme özgürlüğünün düzenlenmesi ve sınırlandırılması
6Basın Kanunu (Yayın yasakları, basılmış eserlerin dağıtımının önlenmesi ve toplatılması, basın araçlarının müsaderesi, dönemsel yayınların kapatılması
7Basın rejimi, kapsamı ve önemi
8Basılmış eserlerin niteliği, kapsamı, dağıtılması ve matbaacılık faaliyeti ve yayın türleri
9Cevap düzeltme hakkı
10Basın ceza hukuku ve basın suçları kavramı
11Basın ceza hukukunda sistemler ve tarihçe
12Dönemsel ve dönemsel olmayan yayınların ceza sorumluluğu
13Basın davalarında usul ve yargılama
14Radyo ve televizyon rejimi
 
Kaynaklar:
Sulhi DÖNMEZER-Köksal BAYRAKTAR, Basın Hukuku, 6. Baskı, Beta Yayınları, 2016.
 
Diğer Kaynaklar:
Kayıhan İçel, Kitle İletişim Hukuku, Filiz Kitabevi, 2021. Sinan Sami AKKURT, Sosyal Medya Hukuku, Seçkin Yayıncılık, 2024.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Teorik ders, örnek olay anlatımı
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)114,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)16,006,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.3
2Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.3
3Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.2
4Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.4
5Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.3
6Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.3
7Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.2
8Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.2
9Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.3
10Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.3
11Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.3
12Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.3
13Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.4
14Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.2
15Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.0
16Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.0
17Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.4
18Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.3
19Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.3
20Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.4