Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çocuk Hukuku | HUK 226 | | | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çocuk hukukuna ilişkin bilgileri öğrenerek, bu bilgileri meslek hayatlarında başarıyla kullanabilen hukukçular olarak yetişir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Çocuk Hukuku dersinde, çocuk hukukunun konusu ve özellikleri, çocuk haklarının tarihi gelişimi, çocuğun Anayasa’da ve uluslararası anlaşmalarda yer alan hakları ve bu çerçevede çocuk yararının önceliği başta olmak üzere, çocuk hukuku ve tüm hukuk düzenine hâkim olan temel prensipler; kamu hukukunda çocuğun korunması; medeni hukukta çocuğun konumu ve bu çerçevede çocuğun hak ve fiil ehliyeti, çocuğun hukuki kişiliğinin korunması, çocuğun hukuki kişiliğine ilişkin özellikler, çocuğun nişanlanması ve evlenmesi, çocukla ana babası arasındaki ilişkiler ve son olarak sosyal yardım ve güvenlik, eğitim ve iş hukuku açısından çocuk konuları işlenmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Çocuk hukukunun konusu ve özellikleri |
2 | Çocukluk kavramı (muhtelif bilim dallarında çocukluk) Çocuk hakları (kavram, tarihi gelişim, insan haklarından çocuk haklarına) |
3 | Çocuk kavramı (uluslararası ve ulusal hukuk) Uluslararası hukukta çocuk haklarının korunması çabaları Çocuk Haklarına Dair Sözleşme/1- hazırlanması, yapısı, amaçları, sözleşme hükümlerinin etkisi, etkinliğine yönelik hükümler, çocuk tanımı) |
4 | Çocuk Haklarına Dair Sözleşme/2- temel ilkeler, medeni hak ve özgürlükler |
5 | Çocuk Haklarına Dair Sözleşme/2- temel ilkeler, medeni hak ve özgürlükler-devam |
6 | Çocuk Haklarına Dair Sözleşme/3-temel sağlık ve sosyal refah, eğitim, tatil ve kültürel etkinlikler |
7 | bayram tatili |
8 | ara sınav |
9 | Çocuk Haklarına Dair Sözleşme/4- aile ortamı ve alternatif bakım |
10 | Çocuk Haklarına Dair Sözleşme/4- aile ortamı ve alternatif bakım-devam |
11 | Çocuk Haklarına Dair Sözleşme/5-izleme ve başvuru mekanizmaları |
12 | grup çalışması |
13 | grup çalışması |
14 | genel değerlendirme ve tekrar |
|
Kaynaklar: |
Emine AKYÜZ, Çocuk Hukuku, Pegem
Rona Serozan, Çocuk Hukuku , Vedat
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Mevzuat ve yargı kararları |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, uygulama çalışmaları. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 1 | 1,00 | 1,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 1 | 10,00 | 10,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 2,00 | 2,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 3,00 | 3,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 4 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 4 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 4 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 4 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 3 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 3 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 2 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 3 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 3 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 3 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 1 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 1 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 2 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 3 |