PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kamusal Alan KullanımıARCH 3713 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Dersin sonunda öğrenciler: Kamusal alanların tarihsel evrimini tanımlayabilecek, “Özel” ve “kamusal” alan kavramlarını açıklayabilecek, Kamusal alanın farklı türlerini ve tipolojilerini tanımlayıp analiz edebilecek,
2. Kamusal alanın fiziksel, sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve politik boyutlarını inceleyebilecek, Kamusal alanların kullanım biçimlerini ve kullanıcı profillerini eleştirel bir şekilde değerlendirebilecek,
3. Kamusal alandaki tasarım öğeleri ve malzeme seçimlerini analiz edebilecek, Kamusal alanlara yönelik tasarım çözümleri önerebilecek ve geliştirebileceklerdir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, kamusal mekânları fiziksel, sosyal ve politik boyutlarıyla incelemektedir. Özellikle kentsel doku içerisindeki açık kamusal mekânlara ve bu mekânların çeşitli kullanım biçimlerine ve kullanıcılarına odaklanır. Dersin amacı, kamusal mekânların karmaşıklığını, fiziksel özelliklerinin kullanım biçimlerini nasıl etkilediğini ve bu kullanım biçimlerinin mekânları nasıl dönüştürdüğünü keşfetmektir. Okumalar ve tartışmalar, kamusal mekânların tasarımı ve algılanışı etrafında şekillenir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Ders izlencesinin ve beklenilenlerin tanıtımı
2Tanımlar I: Kamusal Alan Nedir? Fiziksel, sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve politik boyutlar
3Tanımlar II: Kamusal Alanların Türleri ve Tipolojileri
4Teorik Çerçeveler I - Kavramlar: özel, kamusal, özel-kamusal arasında, kamusal mekan, kamusal alan
5Tarihsel Örnekler I: Kamusal Alanların Tarihsel Değerlendirilmesi
6Tarihsel Örnekler II: Kamusal Alanların Tarihsel Değerlendirilmesi
7Teorik Çerçeveler II - Kamusal Alan Kullanımı: “aktörler”, “kullanıcılar”, “erişilebilirlik”, “kapsayıcılık”, “faydalar”
8Teorik Çerçeveler III - Kamusal Alanın Sembolizmi: “sivil kimlik”, “güç”, “kontrol”, “gözetim”
9Kamusal Alanın Tasarım Öğeleri ve Malzemeleri I
10Kamusal Alanın Tasarım Öğeleri ve Malzemeleri II
11Kamusal Alanda Sanat: Kamusal Sanat, Kamusal Alandaki Sanat, Kamusal Alan Olarak Sanat, Kamusal Fayda İçin Sanat
12Kamusal Alanda Yol Bulma, Yönlendirme ve Güvenlik
13Güncel Zorluklar (meydan okumalar) ve Gelecek Perspektifleri I
14Güncel Zorluklar (meydan okumalar) ve Gelecek Perspektifleri II
 
Kaynaklar:
-
 
Diğer Kaynaklar:
Carr, S., Francis, M., Rivlin, L.G., & Stone, A.M., Public Space, 1992, Cambridge University PressCuthbert, M., Heath, T., Oc, T., & Tiesdell, S. (2009). Public places, urban spaces: The dimensions of urban design. Routledge. Gehl, J. (1996). Life between buildings: Using public space (6th ed.). The Danish Architectural Press. Stevens, Q. (2007). The ludic city: Exploring the potential of public spaces. Routledge.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bir dizi ders anlatımı yapılacaktır. Ara sınav, sınıf içi tartışmalar ve derslere dayalı olarak gerçekleştirilecektir. Bir dönem projesi vardır ve öğrencilerin, projelerini dönem boyunca geliştirmeleri beklenmektedir. Dönem projesi üzerine haftalık eleştiriler/değerlendirmeler yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Katılım/Tartışma1%10
Ara Sınav1%35
Proje1%55
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor