Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Rhinoceros ile Modelleme | INAR 454 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. NURBS tabanlı 3D modelleme temellerini anlayacak ve Rhinoceros ile uygulayabilecek. |
2. Öğrencilerin sanal sunum becerilerinin geliştirilmesi |
3. Mimarlık ve ürün tasarımına uygun karmaşık 3D geometriler oluşturup düzenleyebilecek ve Ölçü, ölçek ve hizalama konularında hassas modelleme araçlarını kullanabilecek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iç mimarlık, endüstriyel tasarım, mimarlık ve denizcilik tasarım endüstrilerinde yaygın olarak kullanılan, NURBS (Non-Uniform Rational B-Spline) tabanlı 3D modelleme yazılımı Rhinoceros (Rhino)'u tanıtmaktadır. Rhinoceros, karmaşık, serbest form yüzeyler ve geometriler oluşturma imkanı sunarak, organik ve detaylı şekiller tasarlamak için vazgeçilmez bir araçtır. Öğrenciler, Rhino'nun arayüzünü kullanmayı, güçlü modelleme araçlarından yararlanmayı ve farklı tasarım alanlarındaki uygulamalarını öğrenirler. Ders, 3D modellemenin temellerinden ileri düzey tekniklere kadar geniş bir yelpazeyi kapsar ve öğrencilere dijital tasarımlarını hassasiyet ve yaratıcılıkla oluşturma, manipüle etme ve görselleştirme becerileri kazandırır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Rhino arayüzünü kullanarak; Rhino'ya komut vermenin üç yolu, 3D görünüm pencerelerini anlama ve değiştirme, görünüm alanı manipülasyonları, nesne seçimi |
2 | Rhino arayüzünü kullanarak; Katmanlarla çalışma, bir projede katman oluşturma ve yönetme, nesne türlerine giriş, NURBS Eğrileri, NURBS Yüzeyleri, Katı Objeler |
3 | Temel Eğriler; çizgiler, eğriler, daireler, elipsler, yaylar ve çokgenler çizmek için çizim komutları. Yakalamalar, Kısıtlamalar, Bölme-Kırpma ve Birleştirme eğrileri. Egzersiz. |
4 | Temel dönüşümler; seçme, ölçeklendirme, yansıtma, döndürme, taşıma, kopyalama. Egzersiz. |
5 | Eğri düzenleme araçları. Egzersiz. |
6 | Yüzey çizmek ve eğrileri kullanarak yüzey oluşturmak için temel komutlar. Egzersiz. |
7 | Yüzey oluşturma ve düzenleme. Egzersiz. |
8 | Gelişmiş eğriler ve yüzeyler. Egzersiz. |
9 | Katı nesneler oluşturma ve düzenleme. Egzersiz. |
10 | Nesnelerden eğriler oluşturma. Egzersiz. |
11 | Serbest biçimli 3 boyutlu yüzeyler. Egzersiz. |
12 | Gelişmiş dönüştürmeler. |
13 | Boyutlar ve 2B çizim düzeni. |
14 | Rhinoceros için V-ray ile görüntü oluşturma. Egzersiz. |
|
Kaynaklar: |
McNeel, R. (2022). Rhinoceros 3D: Level 1 & Level 2 Training Manuals. Robert McNeel & Associates.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, haftalık 3 saat teorik ders içerir. Eğitmen, anlatım yöntemi ile ilgili haftanın ders konusunun amacına yönelik konu anlatımı yapar. Gösterip-yaptırma yöntemi ile ilgili programa ve konuya hakim olması sağlanır. Soru-cevap yöntemi ile elde edilmek istenen sonuca başka hangi yöntemler ile ulaşılabileceği tartışılır. Proje yöntemi ile öğrencinin ders saatleri dışında pratik yaparak bilgilerini pekiştirmesi sağlanır. Öğretim tekniği açısından bireysel öğretim tekniği uygulanır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 3 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |