PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Deney TasarımıIE 4293 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Deney yapma ve uygulamaları konusunda bilgi edinme ve anlama.
2. Doğru deney tasarımları seçme ve uygulama becerisi.
3. Deneyle elde edilen verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi.
4. Deney tasarımı ve analizi için yazılım kullanma becerisi.
5. Ürün ve/veya süreç iyileştirmede ekip halinde çalışma.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerIE 228
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Kalitede deney tasarımının kalitedeki yeri, kontrol edilebilir ve diğer faktörler, yanıt değişkenleri, istatistiksel ve pratik anlamlılık, tam ve kısmi etmen tasarımları, regresyon analizinin etmen tasarımlarının analizi için kullanılması, Taguchi'nin gürbüz tasarımı, yanıt yüzeyi metodolojisi.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Hayır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Deney Tasarımına Giriş, Kalite ve İstatistiksel Süreç Kontrolüyle İlişkisi.
2Temel kavramlar: kontrol edilebilir faktörler, tepki değişkenleri, rahatsız edici faktörler, faktör düzeyleri; deneysel tasarım ve analiz adımları; iki faktörlü iki seviyeli tam faktöriyel tasarımlar, hesaplama etkileri ve etkileşimi, kodlama faktör düzeyleri.
3Üç faktörlü iki seviyeli tam faktöriyel tasarımlar; etkileşim kavramları ve pratik ve istatistiksel anlamlılık, normal olasılık grafikleri; tekrarlanmamış tasarımlarda faktör seviyelerinin seçimi.
4Analiz için regresyon yaklaşımı: Tekrarlanmış tasarımlar için regresyon kullanımı, normal olasılık grafikleriyle havuzlama ve tekrarlanmamış tasarımlar için regresyon kullanımı, MS Excel uygulamalarıyla örnekler.
5Dört faktörlü iki seviyeli tam faktöriyel tasarımlar; etki seyrekliği ilkesi; deneysel hataların tespiti; etkileşim ve ana etki grafiklerinin analizi; eşit varyans ve artık grafikleri varsayımı; MS Excel uygulamalarıyla örnekler.
6MINITAB paketi ile deney tasarımına giriş; kesirli faktöriyel tasarımlar: 23 ilkeli kesirli tasarımlar (24-1, 25-2, 26-3, 27-4), Ockham'ın usturası ilkeleri ve etki kalıtımı.
7Genel kesirli faktöriyel tasarımlar; çözünürlük III, IV ve V tasarımları; ilişkileri tanımlama ve tasarım üreteçleri; MINITAB ile örnekler.
8Ara sınav öncesi genel bir tekrar; dönem projelerinin detaylı sunumu ve sınıf içi tartışması.
9Tarama ve takip deneyleri; katlamalı tasarımlar; eksik veriler ve yanlış faktör düzeyleriyle ilgili problemler; MINITAB ile örnekler.
10Gürbüz (sağlam) tasarımlara giriş: Rahatsızlık verici faktörler ve etkileri, Taguchi'nin kayıp fonksiyonu, bloklama ve sağlam tasarım karşılaştırması.
11Rahatsızlık faktörleri bilinmediğinde gürbüz tasarım: Varyans hesaplamaları için tekrarlar. MS Excel ve MINITAB ile örnekler.
12Rahatsızlık faktörleri bilindiğinde sağlam tasarım; Taguchi'nin iç ve dış dizilerle sağlam tasarıma yaklaşımı; Rahatsızlık değişkenlerinin nerede aranacağı; MS Excel ve MINITAB ile örnekler.
13Tepki yüzeyi metodolojisi: en dik tırmanış yöntemi ve ikinci dereceden modellerin analizi.
14Dönem projelerinin sunumu ve sınıf tartışmaları.
 
Kaynaklar:
Montgomery, D.C., Design and Analysis of Experiments, John Wiley, 8. Edition, 2013, 978-1118146927
 
Diğer Kaynaklar:
P. G. Mathews, Design of Experiments with Minitab, ASQ Milwaukee Press, 2005, 0-87389-637-8 R. Boddy & G. Smith, Effective Experimentation for Scientists and Technologists, John Wiley & Sons, 2010, 978-0470684603 I. Bass, Six Sigma Statistics with Excel and Minitab, McGraw-Hill Companies, Inc, 2007, 978-0071489690
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 3 saat ders.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%30
Proje1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)131,0013,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)132,0026,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)18,008,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)110,0010,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)112,0012,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.2
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.2
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.1
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.2
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.2
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.4
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.1
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.3
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.3
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0