PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tekrarlayan Sinir AğlarıEE 5463 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Yinelemeli Sinir Ağları ve Sıralı Modellemenin Anlaşılması
2. GRU, LSTM, BiLSTM gibi Geçitli Birimlerin Anlaşılması
3. Dönüştürücü (Transformer) Ağların ve Yinelemeli Dikkat (Attention) Modelinin Anlaşılması
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, yapay zekâda yinelemeli sinir ağları (RNN'ler) ile ilgili çeşitli kavramları kapsayacaktır. Ders, sıralı modellerin genel bir tanıtımıyla başlayacak ve RNN'lerin eğitimiyle ilgili detaylarla devam edecektir. GRU'lar, LSTM'ler, BiLSTM'ler ve dönüştürücü (transformer) ağlar gibi farklı yinelemeli mimariler ve geçitli birimler tanıtılarak, yapay zekâda sıralı öğrenmeye dair temel kavramlar – örneğin kaybolan gradyanlar, dikkat mekanizması (attention) gibi – kapsamlı bir şekilde ele alınacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Sıralı Modellere Giriş, Değişken Uzunlukta Veri, Sıralı Problemler
2Yinelemeli Sinir Ağları, Zamanda Yayılım (Propagation Through Time), Kaybolan Gradyanlar Problemi
3Geçitli Birimler: LSTM’ler, GRU’lar
4Çift Yönlü Yinelemeli Ağlar, Çift Yönlü Geçitli Birimler, BiLSTM
5Analiz: Derin RNN'ler ve CNN+RNN Mimarileri
6Doğal Dil İşleme, Kelime Gömmeleri ve Dil Sıraları
7Yinelemeli Sinir Ağlarında Dikkat Mekanizması
8Analiz: Konuşma Tanıma Mimarileri
9Yinelemeli Sinir Ağlarında Görsel Dikkat
10Analiz: Görsel Dikkate Dayalı Tespit (Detection) Ağları
11Dönüştürücü (Transformer) Ağlara Giriş
12Dönüştürücü Ağlar (devam)
13Analiz: Dil Çeviri Ağları
14Proje Sunumları
 
Kaynaklar:
Ian Goodfellow and Yoshua Bengio and Aaron Courville, “Deep Learning”, “Deep Learning”, 2016, 9780262035613
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders anlatımı Sınıfta sunulacak grup projeleri
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%10
Ara Sınav1%20
Proje1%40
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgili matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında yeterli bilgi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerine tatbik edebilme becerisi.4
2Karmaşık Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla, uygun analiz ve modelleme metodlaarını seçme ve uygulama becerilerini geliştirme.2
3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, belirli şartları sağlayan gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, tasarlayabilme becerisi; bu amaçla modern tasarım metodlarını uygulamak için beceri geliştirme.2
4Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli modern teknikleri ve araçları tasarlama, seçme ve kullanma becerisi; bilgi teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.3
5Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgil karmaşık problemlerin veya araştırma alanlarının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.4
6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir şekilde işbirliği yaparak verimli çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.3
7Türkçe’de sözlü ve yazılı etki iletişim becerisi; en az bir yabancı lisan [özellikle İngilce) bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.1
8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme becerisi, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip edebilme becerisi, sürekli güncel kalabilme becerisi.1
9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.0
10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.0
11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0