Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tarihi Yapılarda Yapım teknikleri ve Malzeme Kullanımı | YTE 524 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenci, günümüzde mimari miras olarak adlandırdığımız tarihi yapıların oluşturulabilmesini sağlayan yapım teknikleri ve bu yapıların inşasında kullanılan malzemeler hakkında bilgi sahibi olur. |
2. Öğrenci, tarihin farklı dönemlerinde, farklı yapılarda uygulanan mimari ve yapısal detay çözümleri hakkında bilgi sahibi olur. |
3. Kültür mirası bilincinin oluşumuna kültür mirasının bilgi ve belge değeri bağlamında katkı sağlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Öğrencilerin yapı sanatının geçirdiği aşamalar hakkında bilgi edinmeleri, tarihi yapıları oluşturan yapısal elemanların bir araya geliş mantığını anlayıp sorgulayarak geleceğin yapılarındaki uygulamalara yönelik kazanımlar oluşturmaları ve kültür varlıklarımızı bilgi kaynağı olarak kullanıp korunmalarına katkıda bulunmaları için önerilmiş bir seçmeli derstir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapay zeka kullanımını gerektirecek herhangi bir uygulama yapılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, genel bilgiler, ders işleyişi |
2 | Tarihsel Süreçte Mimarlık Uygulamalarını Etkileyen Faktörler |
3 | Tarihsel Süreç İçinde Mimarlıkta Malzeme Sorunsalı |
4 | Endüstri Devrimi Öncesinde Kullanılan Yapı Malzemelerine Genel Bakış |
5 | Taşıyıcı Sistem Kavramı ve Tarihi Yapılarda Taşıyıcı Sistem Ögeleri |
6 | Tarihi Yapılarda Temel Sistemleri |
7 | Tarihi Yapılarda Düşey Yük Taşıyıcı Elemanlar |
8 | Tarihi Yapılarda Düşey Yük Taşıyıcı Elemanlar (II) |
9 | Tarihi Yapılarda Kemer, Tonoz ve Kubbe |
10 | Tarihi Yapılarda Kemer, Tonoz ve Kubbe (II) |
11 | Tarihi Yapılarda Nem Yalıtımı ve Bitiş Uygulamaları |
12 | Tarihi Yapılarda Nem Yalıtımı ve Bitiş Uygulamaları (II) |
13 | Tarihi Yapılarda Pis ve Temiz Su Tesisatları |
14 | Genel değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Bu derse özgü ders kitabı veya basılı ders notu yoktur.
There is no textbook or printed lecture notes specific to this course. |
|
Diğer Kaynaklar: |
BAKIRER, Ö., 2013. Anadolu Selçuklu Mimarisinde Yapı Malzemeleri, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
ÇELEBİ, R., 2014. Anadolu Kerpiç Mimarlığı, İstanbul: T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
DAVEY, N., 1961. A History of Building Materials, London: Phoenix House.
KOLAY, İ. A., 1999. Batı Anadolu 14. Yüzyıl Beylikler Mimarisinde Yapım Teknikleri, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler haftada 3 saat sözlü anlatımlar, sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları ile devam eder.
değerlendirmeler 2 adet ara sınav ve 1 adet final sınavı üzerinden yapılır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav I | 1 | %30 |
Ara Sınav II | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 3 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 0 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 1 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 0 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 0 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 0 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 0 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 1 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 1 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 1 |