Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Malzemelerin ve Yapıların Hasar Analizi | MNT 521 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenci, sünek ve gevrek malzemelerde görülen farklı kırılma türlerini tanımlar ve karşılaştırır. |
2. Öğrenci, mekanik hasarların (yorulma, aşınma, korozyon vb.) temel nedenlerini analiz eder ve mühendislik uygulamalarıyla ilişkilendirir. |
3. Öğrenci, kırılma mekaniği ilkelerini kullanarak bir yapı ya da parçadaki hasarı değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Hasar analizi teknikleri, Çarpılma hasarları, Temel tek yüklü kırılma modları, Sünek ve gevrek metallerin tek yüklü kırılması ile ilgili gerilme sistemleri, Mekanik özellikler, Gerilmeye karşı mukavemet, Kalıntı gerilmeler, Gevrek kırılma, Sünek kırılma, Yorulma kırığı, Aşınma hasarları, Korozyon hasarları, Yüksek sıcaklık hasarları, Kırılma mekaniği. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Malzeme Hasar Analizine Giriş |
2 | Mekanik Özellikler ve Malzeme Davranışı |
3 | Gerilim ve gerinim Arasındaki İlişki |
4 | Artık Gerilmeler ve Etkileri |
5 | Yükleme Altında Kırılma Modları |
6 | Sünek ve Gevrek Malzemeler |
7 | Sünek Kırılma |
8 | Gevrek Kırılma |
9 | Yorulma Kırılması ve Mekanizması |
10 | Aşınma ve Aşınma Kaynaklı Hasarlar |
11 | Yüksek Sıcaklıkta Oluşan Hasarlar |
12 | Korozyon Türleri ve Korozyon Hasarları |
13 | Vaka Analizleri ve Genel Değerlendirme |
14 | Proje sunumları |
|
Kaynaklar: |
1-Fracture Mechanics: Fundamentals and Applications, Ted L. Anderson, CRC Press, 2017.
2-Metallurgical Failure Analysis, Kannadi Palankeezhe Balan, Butterworth-Heinemann (Elsevier), 2018, ISBN: 9780128143360.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders uygulama dersi olmadan 3 saat teorik ders olarak tasarlanmıştır. Derste öğrencilerin teorik altyapısı ile konu hakkındaki anlama düzeylerini arttırmak amaçlanmıştır. Dersler, öğrencilerin takip edecekleri ders kitabı, referans kitabı veya ppt dosyalarında bulunan bilgilerdeki önemli noktaların kritik edilmesi şeklinde olacaktır. Dersler, hem tahtanın hem de ppt sunumları gibi görsel araçların kullanılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin duruma gore ödev veya konuyla ilgili bir dönem ödevi yapmaları beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Dönem Ödevi | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel bilimler ile mühendislik konularını içeren alanlarda bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir. | 1 |
2 | Mikro ve Nanoteknoloji alanında kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık Mikro ve Nanoteknoloji alanında problemlerine uygulama yeteneği. | 1 |
3 | Mikro ve Nanoteknoloji alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği. | 1 |
4 | Mikro ve Nanoteknoloji alanında karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği. | 3 |
5 | Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği. | 1 |
6 | Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Mikro ve Nanoteknoloji ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği. | 2 |
7 | Ekiplerde ve bağımsız olarak çalışma ve bir ekibi yönetme yeteneği. | 0 |
8 | En az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği. | 1 |
9 |
Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği.
| 1 |
10 | Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği. | 1 |
11 | Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık. | 2 |