PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Faz dönüşümleri ve KinetikMNT 5123 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Metalik sistemlerin katı hal dönüşümünde kinetik ve termodinamik prensipler uygular.
2. Bir faz değişimi sırasında dönüşüm parametrelerini hesaplar.
3. Faz dönüşüm problemlerinde fenomenolojik ve atomistik yaklaşımları kullanır.
4. Sıcaklık ve itici gücün difüzyon ve mikroyapı üzerindeki etkilerini belirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Yüzeyler ve ara yüzeyler, faz dönüşümlerinin termodinamiği, çekirdeklenme, çökeltilerin büyümesi, katılarda difüzyon, spinodal ayrışma, faz dönüşümleri, difüzyon ve mikroyapı üzerine sıcaklık etkisi ve itici güçler.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Faz dengesinin tanımıyla ilgili termodinamiğin temel prensipleri (Birinci, ikinci ve üçüncü yasaları)
2Noktal, çizgi ve yüzey kusurlarının özellikleri
3Difüzyon: Fenomenolojik ve atomik yaklaşım, Yeralan Difüzyon, itici güc ve Hareketlilik
4Difüzyon: Fenomenolojik ve atomik yaklaşım_Fick'in yasaları, Durağan difüzyonu
5Difüzyon: Fenomenolojik ve atomik yaklaşım_Durağan olmayan difüzyon ve karbürleme
6Difüzyon: Fenomenolojik ve atomik yaklaşım_ yeralan ve arayer difüzyon mekanizmaları, Sıcaklık bağımlılığı
7Faz ve faz diyagramları
8Faz ve Faz diyagramları devam
9Metalik malzemelerin faz dönüşümleri
10TTT, IT ve CCT diyagramları
11Katılaşma
12Diffusional Phase Transformations in Solids (Spinodal Decomposition)
13Katılarda difüzyonsuz faz dönüşümleri (Martensitik dönüşümler)
14Arayüz çeşitleri
 
Kaynaklar:
1. J. D. Verhoven, Fundamentals of Physical Metallurgy, John Wiley and Sons, 1975. 2. D.A.Porter, K.E.Easterling, M. Sherif, Phase Transformations in Metals and Alloys, Third Edition, Van Nostrand Reinhold International, 2009.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Robert E Reed-Hill, R. Abbaschian, Physical Metallurgy Principles, R E Reed-Hill/Abbaschian, 1991.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders uygulama dersi olmadan 3 saat teorik ders olarak tasarlanmıştır. Derste öğrencilerin teorik altyapısı ile konu hakkındaki anlama düzeylerini arttırmak amaçlanmıştır. Dersler, öğrencilerin takip edecekleri ders kitabı, referans kitabı veya ppt dosyalarında bulunan bilgilerdeki önemli noktaların kritik edilmesi şeklinde olacaktır. Dersler, hem tahtanın hem de ppt sunumları gibi görsel araçların kullanılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin duruma gore ödev veya konuyla ilgili bir dönem ödevi yapmaları beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Dönem Ödevi3%20
Final Sınavı1%45
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel bilimler ile mühendislik konularını içeren alanlarda bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir.3
2Mikro ve Nanoteknoloji alanında kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık Mikro ve Nanoteknoloji alanında problemlerine uygulama yeteneği.2
3Mikro ve Nanoteknoloji alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği.3
4Mikro ve Nanoteknoloji alanında karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği.1
5Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği.0
6Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Mikro ve Nanoteknoloji ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği.1
7Ekiplerde ve bağımsız olarak çalışma ve bir ekibi yönetme yeteneği.0
8En az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği.3
9 Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği. 3
10Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği.1
11Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık.0