PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Biyomedikal EnstrümantasyonMECE 4933 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İnsana ait biyopotansiyellerin tespit edilmesi için farklı teşhis yöntemlerinin ve bunların gerekli enstrümantasyonun anlaşılması.
2. Biyomedikal enstrümantasyondaki başlıca tasarım unsurlarının anlaşılması.
3. Canlı bir sistemden biyopotansiyel elde etmek için uygun çeviricinin tasarlanması, seçilmesi ve yapılandırılması.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders klinik tıpta kullanılan enstrümantasyon sistemleri genel olarak tanıtmaktadır. Tıbbi cihazlarda kullanılan temel mekanizmalar ve duyargaların çalışma ilkeleri açıklanmaktadır. İnsan fizyolojisinden biyopotansiyel elektrot, yükselteç ve sinyal işleme teknikleri kullanılarak elde edilen çeşitli türdeki sinyaller tanıtılmaktadır. Kan basıncı, kan akışı ölçümlerine ve solunum sistemlerine ek olarak, biyoduyarga, klinik laboratuvar cihazları ve tıbbi görüntüleme anlatılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

HAYIR
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tıbbi enstrümantasyonun temel kavramları
2Temel duyargalar ve çalışma ilkeleri
3Yükselteçler ve sinyal işleme
4Biyopotansiyellerin kaynağı
5Biyopotansiyellerin kaynağı
6Biyopotansiyel elektrotlar
7Biyopotansiyel yükselteçler
8Kan basıncı ve sesi
9Kan akışının ve hacminin ölçümü
10Solunum sisteminin ölçümü
11Kimyasal biyoduyargalar
12Klinik laboratuvar enstrümantasyonu
13Tıbbi görüntüleme sistemleri
14Elektriksel güvenlik
 
Kaynaklar:
J.G. Webster, Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed., John Wiley &Sons, 2010, ISBN 978-0-471-67600-3
 
Diğer Kaynaklar:
V. Button, Principles of Measurement and Transduction of Biomedical Variables, 1st Edition, Academic Press, ISBN: 9780128007747
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada üç saat kuramsal ders.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%50
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi.3
2Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. 0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0