Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İş Psikolojisi ve Çalışma Etiği | İSG 516 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çalışma etiği ve ilgili kavramları tanımlar. |
2. Çalışma kavramının tarihsel gelişim evrelerini sıralar. |
3. İş psikolojisi ve ilgili kavramları tanımlar. |
4. İş Psikolojisi ve çalışma etiği ile ilgili sorunları analiz eder. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders iş psikolojisi ve iş etiği alanlarını birlikte ele almaktadır. İş psikolojisi temelde, bir çalışma ortamında insan davranışlarını incelemektedir. İncelediği önemli konular arasında çalışanların verimliliğini arttıracak uygun iş ortamının yaratılması, çalışanlar arasında etkin iletişim, takım davranışı gibi konuların yanı sıra çalışanların iş ortamına uyumu ve uygun elemanların işe alınmasını incelemektedir. Uygun iş ortamının yaratılmasına ilişkin olarak, işçi sağlığı ve güvenliği, iş kazalarının önemi, iş kazalarında çevresel ve insani faktörler incelediği diğer önemli konular arasındadır. İş etiği ise günümüzde işletmelerin varlıklarını devam ettirebilmeleri için önemli bir değişken olarak kabul edilmektedir. İş etiği temelde etik sorunlara konu olabilecek durumları ve bu durumlara ilişkin etik karar verme süreçlerini kapsamaktadır. İş psikolojisi alanın inceleme konusu olan uygun iş ortamının yaratılması, işçi sağlığı ve güvenliği gibi konular aynı zamanda etik iş ortamının oluşturulmasında önemli yer tutmaktadır. Bu nedenle bu dersin temel amacı iş psikolojisi ve iş etiği alanlarının kuramsal bakış açısından yararlanmak üzere uygun ve istenen çalışma ortamının gereklilikleri hakkında bilgi sahibi olmaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İş/Çalışma Psikolojisi Disiplin alanına Giriş |
2 | İş/Çalışma Psikolojisinin Diğer Bazı Bilimdalları İle İlişkisi |
3 | İş/Çalışma Yaşamında Yönetim ve Liderlik |
4 | İşyerinde Motivasyon |
5 | İş/Çalışma yaşamında Stres |
6 | İş Doyumu (tatmini) |
7 | İş Yerinde Çatışmalar |
8 | Ara Sınav |
9 | Çalışma Etiği (Ahlakı) |
10 | Çalışma Etiği (Ahlakı) |
11 | Etik Karar Alma Süreci |
12 | Etik Karar Almada Örgütsel Faktörler |
13 | İş Etiği Programlarının Yönetimi |
14 | İş Etiğinin Kurumsallaşması |
|
Kaynaklar: |
1. ARSLAN, Mahmut (2012). İş ve Meslek Ahlakı Dünya ve Türkiye Örnekleri, Siyasal kitabevi, Ankara.
2. Tokgöz, N.2013, İş Etiği, Açıköğretim Fakültesi Yayınları , Eskişehir .
3. LAFARGE, Paul (2011) Tembellik Hakkı (Çev. Vedat GÜNYOL) Telos Yay. İstanbul.
4. BOZKURT, Veysel (2000) Yeni Çalışma Etiği, Alesta Yay. Bursa.
5. Arslan, M. 2012, İş ve Meslek Ahlakı, Siyasal Kitabevi, Ankara. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
14 haftalık akademik yarıyıl boyunca haftada 3 saatlik anlatım, sunum ve görsel tanıtımlarla ders ilerler. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel mühendislik, hukuk, yönetim, iş güvenliği ve işçi sağlığı konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak | 3 |
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme,ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 3 |
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini etkin kullanabilmek | 4 |
4 | Mesleki ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takım çalışmalarında sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | 3 |
5 | Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk ve mesleki etik bilincine sahip olmak | 4 |
6 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak | 3 |
7 | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak | 4 |
8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim olmak | 3 |
9 | Yaşam boyu öğrenme ve kendini sürekli yenileme bilincine sahip olmak | 4 |
10 | Mesleğin gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olmak. | 3 |