| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Medeni Usul Hukukunda Dava Teorimi ve Dava Çeşitleri | HUK 665 | | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Dava kavramını ve dava teoremini açıklayabilir |
| 2. Dava şartlarını ve hukuki yarar ilkesini analiz edebilir. |
| 3. Eda, tespit ve inşai dava türlerini birbirinden ayırt edebilir. |
| 4. Dava çeşitlerini örnekler üzerinden sınıflandırabilir. |
| 5. Uygulamada farklı dava türlerinin sonuçlarını değerlendirebilir. |
| 6. Dava yığılması ve davaların birleştirilmesi konularında pratik çözüm önerileri geliştirebilir. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders, medeni usul hukukunda davanın kavramsal çerçevesini, dava teoremini ve dava çeşitlerini incelemektedir. Davanın tarafları, konusu, sebebi ve şartları ile eda, tespit ve inşai davalar başta olmak üzere dava türleri ele alınmaktadır. Öğrenciler, dava hakkının kullanılması, davaların açılması, yürütülmesi ve sona ermesi süreçlerini hem teorik hem de uygulamalı açıdan değerlendirme imkânı bulacaktır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Medeni Usul Hukukuna Giriş ve Dava Teoremi Dava kavramı, dava hakkı |
| 2 | Dava Şartları Hukuki yarar, taraf ehliyeti |
| 3 | İlk İtirazlar Yetki, kesin hüküm, derdestlik |
| 4 | Davaların Sınıflandırılması Eda, tespit, inşai davalar |
| 5 | Eda Davası |
| 6 | Tespit Davası |
| 7 | İnşai Dava |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Davaların Yığılması Dava birleştirme, ayrılma |
| 10 | Karşı Dava Şartları ve sonuçları |
| 11 | Davaların Ayrımı Maddi-hukuki ve usuli ölçütler |
| 12 | Yargıtay Kararları I Seçilmiş içtihatların analizi |
| 13 | Yargıtay Kararları II Uygulamadaki yansımalar |
| 14 | Genel Değerlendirme Tekrar ve final hazırlığı |
| |
| Kaynaklar: |
| Hakan Pekcanıtez/Muhammet Özekes/Oğuz Atalay: Medeni Usul Hukuku, 2025
Ejder Yılmaz/Ramazan Arslan/Sema Taşpınar Ayvaz/Emel Hanağası: Medeni Usul Hukuku, 2024
Murat ATALI, İbrahim ERMENEK, Ersin ERDOĞAN: Medeni Usul Hukuku, 2024
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Baki KURU, Burak AYDIN: Medeni Usul Hukuku El Kitabı, 2025 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Ders anlatımı
Vaka ve karar analizi
Tartışma ve soru-cevap
Ödev ve sunum çalışmaları
|
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Dönem Ödevi (Sunumu) | 1 | %20 |
| Final Sınavı | 1 | %50 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 14,00 | 14,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 9,00 | 9,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 14,50 | 14,50 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 3 |
| 2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 2 |
| 3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 3 |
| 4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 3 |
| 5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 2 |
| 6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 3 |
| 7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 3 |
| 8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 2 |
| 9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
| 10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 3 |
| 11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 2 |
| 12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 3 |
| 13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 3 |
| 14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 2 |
| 15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
| 16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 3 |