Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Tasarımda Eleştirel Mekansal Pratikler | KENT 567 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel tasarım yazınında farklı paradigmaların anlaşılması |
2. Kent morfolojisi ile çevre psikolojisi arasındaki ilişkilerin kavranması |
3. Mekân, yer ve kent olguları arasındaki bağın edebiyat ve ikincil kaynaklar yoluyla pekiştirilmesi |
4. Güncel kentsel tasarım kuramlarına yönelik kuramsal ve eleştirel bir bakış açısının geliştirilmesi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kentsel tasarım yazınını üç temel odak üzerinden incelemektedir. Birinci odak, pozitivizm ve gerçekçilik gibi temel paradigmaları ele almaktadır. İkinci odak, tasarım öğretilerinin fiziksel çevreyle kurduğu ilişkiyi sorgulamaktadır. Üçüncü odak ise çevre psikolojisinin yer kimliği ve tasarım yaklaşımlarıyla ilişkisini irdeleyerek güncel tasarım kabullerine yönelik eleştiriler sunmaktadır. Her bir odakta, mekân, yer ve kent olguları arasındaki ilişki, edebiyat ve ikincil kaynaklar yoluyla pekiştirilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapılan sunumlarda, üretken yapay zeka araçlarından yararlanılabilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kentsel Tasarımı Tanımlamak |
2 | Kentsel Tasarımda Temel Paradigmalar |
3 | Kentsel Tasarımda Bilim ve Sanat Birlikteliği |
4 | Kentsel Tasarımda Yaratıcılığın Rolü |
5 | Kompleksite: Karmaşayı Tasarlamak Mümkün mü? |
6 | Gestalt Kuramı: Temel Tasarım Öğretisinden Mekâna Geçiş |
7 | Kentsel Morfoloji Okulları |
8 | Kentsel Tasarım ve Taksonomi |
9 | Kentsel Tasarımda Kontrol İddiası |
10 | Gündelik Yaşam ve Tasarım İlişkisi |
11 | Kent İmgesi ve Kimlik |
12 | Yer Bağları ve Kentsel Tasarım İlişkisi |
13 | Kentsel Tasarım ve Çevre Psikolojisi |
14 | Kentsel Tasarım Alanında Yeni Paradigma Dönemi |
|
Kaynaklar: |
Sitte, C. The Art of Building Cities: City Building According to Its Artistic Fundamentals. Reinhold Publishing, 1945. ISBN: 978-1614275244
Wright, F. L. The Living City. Horizon Press, 1958. ISBN: 978-0818000058
Jacobs, J. The Death and Life of Great American Cities. Vintage Books, 1961. ISBN: 978-0679741954
Alexander, C. A City Is Not a Tree. Architectural Forum, 1965. ISBN: 978-0203094235
Norberg-Schulz, C. Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. Rizzoli International Publications, 1984. ISBN: 978-0847802876
Sheppard, M. Essentials of Urban Design. CSIRO Publishing, 2015. ISBN: 978-0643108769
Kasprisin, R. Urban Design: The Composition of Complexity (2nd Edition). Routledge, 2020. ISBN: 978-1138085633 |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, açık tartışma ve eleştirel sorgulama üzerine kurulu etkileşimli bir öğrenim politikasına sahiptir. Edebiyat, müzik ve şiir gibi farklı sanat alanlarının derse dahil edilmesi, derinleşen katılım ve disiplinlerarası düşünmeyi teşvik eder. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
Ödev | 2 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 4 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 3 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 2 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 3 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 2 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 3 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 4 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 4 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 4 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 3 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 2 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 2 |